[]
[] [firmabil.no] []

Japan med brenselceller


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Japans regjering har ikke bare sagt fra at de ønsker å jobbe sammen med industrien for å forsere utviklingen av brenselcelle-drevne biler. De har satt av penger til det også.

JHFC, Japan Hydrogen & Fuel Cell Demonstration Project er det offisielle navnet på et prosjekt som skal drives av METI – Industri- Handels- og Økonomi-departementet. Med seg har de Toyota, Honda og Nissan, samt Daimlerchrysler og GM som oversjøiske representanter. I tillegg er energiselskaper som Nippon Oil, og el-teknikere som Sanyo Electric med i prosjektet.

Målet er å få minst 50.000 brenselcelle-biler på Japans veier innen 2010. Urealistisk, sier mange, på grunn av de enorme kostnadene ved å utvikle både produkt og infrastrukturen for drivstoff-forsyningen.

Det er andre samarbeidsformer innenfor dette feltet. Vi har California Fuel Cell partnership, eller Clean Air Partnership i Berlin, men JHFC ser ut til å bli det største, ikke minst fordi den japanske regjeringen har satt av godt over 20 millioner dollars til arbeidet i inneværende budsjettår.

Hver av de deltagende bilfabrikkene skal bidra med et brenselcelle-drevet kjøretøy hver – hvilket ikke skulle by på store problemer. Noen av dem har sagt at de skal ha sine første kommersielle eksemplarer på markedet i slutten av dette året! Det skal dessuten monteres fem forskjellige hydrogen-stasjoner for å studere de forskjellige teknikkene på det området. Alle deltakerne skal dessuten stille forskningsresultater og laboratorie-muligheter til disposisjon for hverandre.

I programmet er det også sagt veldig klart hvor viktig det er å forberede publikum på den kommende revolusjonen – det er jo tross alt vi som i siste instans skal betale for det arbeidet som gjøres nå.

Viktig er det også at dette arbeidet skal hjelpe til å sette standarder, og formulere regler, for den nye generasjon transportmidler. Japan blir antakelig det første store markedet for brenselcelle-biler. Derfor er det også ganske naturlig at de nå påtar seg en ledende rolle i utviklingen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: