[]
[] [firmabil.no] []

Proton og Lotus blir tettere


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Proton i Malaysia eier som kjent 80 prosent av Lotus. Derfor er det vel ikke unaturlig at både administrasjon og distribusjon føres tettere sammen?

Storbritannia er et av de få land der Proton importeres for alvor. Men til nå har de hatt sitt hovedkvarter i Bristol – ikke akkurat hovedmålet mitt når jeg besøker denne byen på vestsiden av øya. Det er atskillig mer spennende å slå fast at fremdeles bygges det Bristol-biler i Bristol – de koster rundt 150.000 pund pr. stk!

Nå har imidlertid Proton-folket funnet ut at de kan spare mange penger på å flytte øst-over. Til Norfolk nærmere bestemt. Det er blitt ledig plass hos Lotus slik at nå vil man risikere å møte Proton når man skal besøke Lotus. Skjønt Proton-biler på parkeringsplassen der har ikke akkurat vært ukjent. Lotus har lenge hjulpet Malaysia-bedriften med utvikling av deres modeller.

Og det arbeidet skal bli enda tettere nå. Dels skal det komme nye modeller i A, B og C-segmentet ganske snart, men enda viktigere er det at en ny familie meget avanserte personbilmotorer, utviklet av Lotus, sakte og sikkert skal inn i Protonbilene nå. Motoren skal bygges i en ny fabrikk i Tanjung Malim som også Lotus’ ingeniører er sterkt involvert i.

Så hvorfor ikke da også flytte markeds-kreftene tettere sammen, når teknikerne allerede deler skrivebord? I løpet av ni måneder skal Protons UK-administrasjon være på plass i Hethel-hovedkvarteret til Lotus.

Samtidig arbeides det med planer om å selge Lotus’ egne modeller gjennom Proton-forhandlerne i Storbritannia. Ikke akkurat samme type biler, men det burde ikke være noe problem å plassere de riktige selgerne i et utvalg av Protons 110 salgslokaler i Storbritannia. Proton har forøvrig allerede overtatt deledistribusjonen og garanti-arbeidet for Lotus, så det er ganske åpenbart at båndene knyttes stadig strammere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: