PSA/BMW med felles motorer
Nå er det offisielt at BMW og Peugeot skal samarbeide om fremtidige bensinmotorer i små størrelser. Et slikt samarbeide har BMW fra før med Chrysler, mens Peugeot/Citroën leverer dieselmotorer til halve verden, inklusive Toyota, som BMW faktisk skal kjøpe dieselmotorer fra. Krysslinjene for samarbeidende bilfabrikker begynner å danne et ganske komplisert mønster. Tegner du samtidig linjer fra folk som jobber med motorer, enten det er felles utvikling eller at man kjøper av hverandre, blir det virkelig tett. Og ikke så helt logisk. Ta små dieselmotorer. Peugeot/Citroën betraktes som verdens ledende på dette og leverer sine motorer til stadig flere storprodusenter. Så når Toyota og PSA skal bygge en felles småbil i Tsjekkia om et par år, kommer dieselmotoren til den fra PSA. Men hvor går BMW når de skal ha en liten diesel til Mini? Jo, de kjøper den av Toyota. Men da Toyotas egen motor, og ikke noe som er i slekt med PSA-maskinen. Og når BMW skulle utvikle en bensinmotor til Mini, gikk de til Chrysler. Sammen utviklet de en motor og sammen bygget de ny fabrikk i Sør Amerika for å fremstille den. Men nå skal de ha andre bensinmotortilbud til Mini, og dessuten må de tenke på motorer til den nye 1-serien, Einser som den kalles. Så hvor går de da?. Jo rett vest, til Frankrike. PSA og BMW skal sette sammen en koordinasjonsgruppe i München. BMW skal stå for utvikling og konstruksjon, PSA for produksjonsplanlegging og den fabrikken som må til. Planene er at motorene skal brukes av Peugeot, Citroën og BMW. Ikke et ord om for eksempel Toyota, men siden det legges opp til et årlig produksjonstall på over en million enheter, høres det ut som man tar peiling på å selge den ut av familien også. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |