[]
[] [firmabil.no] []

Mitsubishis Mad Max til Dakar


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Krigersk er vel det nærmeste man kan komme når fronten på den nye Paris-Dakar bilen til Mitsubishi skal beskrives. Her skal det ikke bare vinnes, her skal det skapes vibber underveis. Bilen hadde ikke vært misplassert i en Mad Max film.

Mitsubishi Evolution 2+2 heter bilen offisielt. Vi har sett antydninger til den før, sist på Frankfurtutstillingen i fjor, før Jutta Kleinschmidt gikk til VW sto hun og beskrev hva hun hadde gitt som input til den prototypen de viste da. Svært mange av de elementene finnes i den nye modellen.

Det antydes sterkt at denne modellen kan bli grunnlag for en spesiell serie i Pajero-familien som vil komme sent neste år. Men i denne omgangen snakker vi om en ren prototype, svært kjørende riktignok, bygget for hånd av fagfolk i Stolas nye Modarte-karosseriverksted i Torino. Det hele tegnet av Erwin Himmel

Hans navn har du kanskje hørt før. Han var en av toppdesignerne i VW-systemet, ble sent til Spania for å bygge opp studioet i Sitges, men så skjedde det plutselig en del forfremmelser på hjemmebanen uten at han ble berørt av dem. Så han sa takk for seg og bygget opp sitt eget studio i Spania. Dette er den første profilerte biljobben hans som free lancer, og han har satt minst like sterke spor etter seg som da Simon Cox tegnet off-roader-konsepter for Isuzu.

Innvendig i denne bilen finner du fire skålformede sportsseter, du finner plass til fire hjelmer i en skuff, og du finner et eget forråd for overlevelsesutstyr, inkludert en snapsflaske på fast plass. Åttepunktsele for føreren, bare fire rundinstrumenter og et stort display sørger for å gi nødvendige informasjoner, og skinn og aluminium gir mer følelsen av en cool lounge enn et svett arbeidsrom.

Trykker du på startknappen så fyrer du opp en forholdsvis sivilisert V6-motor, men når bilen møter ørkenen vil det være en V8 bensinmotor der. 4,7 liter høres ut som om man kan bestille akkurat det dreiemomentet og den kjørbarheten man måtte ønske, i tillegg til at det sikkert kommer nok hester derfra. 278 cm akselavstand høres ut som Pajero understell, 442 cm langt plastkarosseri høres ganske kompakt ut.

På bildene ser det ut som man sitter ganske dypt, samtidig er skulderlinjen ganske høy så man ser nesten ut av trange skyteskår. Kanskje der er derfor det finnes kamera både foran og bak som leverer bilder til displayet? Men slike detaljer bidrar jo også til å gi inntrykk av noe ganske brutalt og truende på vei. Det er meget sannsynlig at disse styling-detaljene blir modifisert dersom det blir snakk om en serie.

Den nesten matte gråfargen kan imidlertid bli en hit, og er selvfølgelig også med på å formidle et kvasi-krigersk inntrykk.

For de som har utviklet denne bilen er formålet ganske klart. ”Bilmarkedet blir stadig mer opptatt av nisjemodeller. Med denne bilen ønsker vi å lage en nisje i en nisje. En ørken-GT vil garantert ha stor suksess på enkelte markeder”, sier Erwin Himmel.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: