Korea i juli: opp, ned, ned, opp, opp
Sterkt sprikende resultater hos koreanske bilfabrikker i juli. Den største og de to minste gikk i været. De to i midten måtte ned. Hjemme solgte Hyundai 155.600 biler i juli, sterk fremgang fra fjorårets 126.000. Eksporten steg også kraftig 86.250 biler mot 61.300 i fjor. Hos datterbedriften Kia så imidlertid bildet helt annerledes ut. De hadde en del bråk med fagforeningene om lønninger, og måtte se punktstreiker som i etterkant ble påstått å ha kostet selskapet ca. 400 millioner dollars i forsinket produksjon. Juli-resultatet ble i hvert fall et hjemmesalg på 56.000 biler, mot 72.850 i fjor. Eksporten viste det samme fallet: 28.500 mot 39.600 i fjor. Også Daewoo viste, ikke overraskende, nedgang – GM er jo ikke kommet helt i gang enda. 36.200 biler endte hjemmemarkedsalget på, mot 42.200 i fjor. Eksporten var nede på 19.500 enheter mot 28.500 i juli i fjor. Men så var det junior-brigaden da. Fra SsangYong kom det melding om 10.250 enheter, en fremgang på 25%. Foreløpig hadde de ikke telt opp eksportbilene. Det har de nok derimot gjort hos Renault-styrte Samsung – det tallet pleier å ligge på null eller en. Men hjemmeslaget er høyere 9.223 biler i juli – det var 7.076 i fjor. Salget av SM5 – Maxima basert – har imidlertid ligget oppunder 10.000 pr. måned før. Nå regner man med at den nye SM3, som kommer i september, for alvor skal plassere fabrikken blant dem med femsifret salgstall.
Les også: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |