[]
[] [firmabil.no] []

S-Klassen fornyes


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Mot den nye treer-banden, A8, Phaeton og 7-Serien tar S-Klassen nye ladegrep. Den vil dukke opp som 2003-modell med en rekke forbedringer. Man skal imidlertid ha detaljkjennskap dersom man kan spore den nye modellen bare ved å se på den.

Optisk er Mercedes svært diskret. ”Dezente Modifikationen” kaller fabrikken grepene sine som blant annet blir beskrevet som den nye ”støtfangeren foran, der nyutformet nedre luftinntak gir karosseriet et bredere preg, og lar det dermed se enda kraftigere ut”. Grillen er blitt forsiktig høyere og rettere mens frontlysenes nye klarglassoptikk og de høyglinsende reflektorflatene gir limousinen en synbar ekstra brillians”.

Nye motorer
Ellers må man ta S-Klassen meget alvorlig. 325.000 har vært solgt siden den nåværende serien ble introdusert i 1998. I det som Mercedes definerer som luksus-segmentet tar denne bilen 46 prosent i Vest-Europa, 58 i Japan og 40 i USA.

Mest merkbart er det kanskje at det blir en del nye motorer – for det står det jo av og til noe om på baksiden av bilen. S280 blir grunnmodellen, S320 erstattes av en S350 med 245 hester, og det er også en oppdatert S320Cdi på 204 hester og masse dreiemoment. Flere V8 modeller med S55 AMG på topp, 500 hester takk. Men helt på toppen blir det en ny V12, avledet av Maybach-motoren. Twin turbo med vannkjølt intercooler, også på 500 hester men med nesten 20% høyere dreiemoment enn fra AMG-motoren sier Mercedes at S600 kan gå fra null til hundre på 4,8 sekunder. Da håper jeg ikke far sitter med drinken der i baksetet. Den kommer til å skvalpe.

Figurformet
Command systemet for å administrere alt fra førerplassen er selvfølgelig på plass, men hvis de ikke gjør instruksjonsboken for den avdelingen litt mer attraktiv snart vil fabrikken fremdeles oppleve at brukerne ikke påkaller mer enn 5-10 prosent av den datakraften som faktisk er tilgjengelig her. Siden vi er inne på interiøret: det er vel på tide at Multicontour-setene kommer til S-Klassen også. de har jo vært i bruk på E-klassen en stund, og intet tyder vel på at S-klasse kjørere har nettere kropper og mindre vanskelige hekker enn E-Klasse brukerne. Setene er i hvert fal slik at når du har latt deg synke ned fylles det, eller slippes det ut, luft fra en rekke kammere i setet, slik at det blir forholdsvis figurformet. Det tar bare noen sekunder, og her er det ikke snakk om noen hukommelse. Etter en omfattende middag blir du med andre ord servert en helt annen passform enn når du kommer rett fra mengde-trening. Sidestøtte som blåses opp på venstre side når du svinger hardt til høyre – og omvendt – virker nesten litt uhyggelig i begynnelsen.

Ellers blir vi fortalt at 40 interiør-elementer er nydesignet, ny-utformet, utstyrt med nye materialer eller på andre måter fornyet. ”Den diskrete kromstripen som omkranser det elegante trepanel-arbeidet, forbedret materiale på setene og de nautformede elegante kontrollsbryterne er bare tre eksempler på hvilken oppmerksomhet selv de minste detaljer har fått i oppdateringspakken” får vi vite.

Pre-safe
Egentlig synes jeg vel kanskje Pre-safe-systemet er den mest spennende nyheten på den nye S-Klassen. Jeg fikk det demonstrert for første gang under noen Daimlerchrysler innovasjonsdager tidligere i sommer. Der pøste de på med nyheter som var langt fra serieklare, men det var åpenbart at akkurat denne var av betydning.

Forskere ved fabrikken har for lengst slått fast at det tar ganske lang tid før fører (eller bil) oppdager at nå er et skikkelig smell i ferd med å skje – og til det skjer. Denne tiden, sier fabrikkens folk, må da kunne brukes til noe fornuftig. Og det er det som ligger i Pre-Safe.

Hvis bilen begynner å skli oppdager alle traksjonskontrollene og gearvinkel-målere og akselerometre at noe uvanlig, og antakelig ikke noe hyggelig, er i ferd med å møte opp. Dermed gis det kommando om ”klart skip”: setebelter strammes, setene inntar en posisjon som er optimal i kollisjons-situasjoner (ligger du og sover skal jeg si du bråvåkner når seteryggen rettes opp) og vinduer og takluker stenges. Og dersom bilens overlegne stabilitetskontroll klarer denne situasjonen også slakkes alle setebeltene mot normalt igjen, slik at du igjen kan regulere seteryggen og åpne takluker og det eneste som har skjedd er at pulsen fremdeles er på 140.

Mye vil ha mer
Hvis vi også tar med at nå er det bare A-klassen av personbilene som ikke leveres med 4MATIC burde vi ha vært gjennom det meste. Men i den forbindelse er det noen av våre lesere vi må skuffe. Det ser ikke ut som det er plass til forhjulsdrift under V12 motoren. Derfor må du fremdeles stole på bakhjulsgrepet hvis du ønsker å kjøre lille-Maybach. Enda det er vel der du kunne trengt 4MATIC mest.

Kanke få alt veitu.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: