Bilsalget i juli: |
Jon Winding-Sørensen - BilNorge |
Corolla var også i juli Norges mest solgte personbil, og hadde de solgt 4 til av den hadde den ligget nøyaktig 1000 foran Passat akkumulert. Slik det er, er det 3.292 mot 2.296. Golf på tredjeplass akkumulert, men i juli var rekkefølgen etter Corolla: Golf, 307, Yaris, Passat, Mondeo, Avensis, A4, Rav4 og Polo. Alle disse ti ligger også på den akkumulerte ti-på-topp listen også, men i en helt annen rekkefølge.
Når vi ser på bilmerker er det også Toyota som er først, de hadde 17,5 prosent markedsandel i juli, og har 16,2 prosent akkumulert. Med 8.785 solgte personbiler så langt i år ligger de mer enn 2.000 foran Volkswagen. Ser man på biler i alt, varebiler og lastebiler og busser også, er Toyota enda mer overlegen: 11.323 mot 8.918 fra VW. Men legger du på Audier, Seater og Skodaer er det allikevel ikke tvil om hvem som fremdeles er den største importøren.
I juli var det forøvrig tett kamp om førsteplassen blant varebiler, Transporter fulgte HiAce helt til døren, begge endte på 165 biler. På last er Volvo størst og blant busser finner vi Mercedes i ledelsen. Men denne statistikken er såpass grov at vi ikke uten videre kan si hva som er virkelig seriøse lastebiler, og hvilke som er voksne busser i denne statistikken.
Ellers er det interessant at bruktimporten i juli var på 4.016 biler – nesten 50% av nybiltallet i samme måned. Økningen er også formidabel, pluss 25% i forhold til juli i fjor. Totalt er det importert 19.166 brukte biler i år – det tilsvarer 35% av nybiltallet. Om bare halvparten av disse hadde vært omgjort til nye biler hadde det gått mot et årsresultat langt over 100.000 nybilsalg. Slik det ser ut nå, etter MotorBransjens prognoser, går det mot i underkant av 90.000.
Detaljer fra registreringsstatistikken finner du forøvrig på hjemmesidene til Opplysningsrådet for Veitrafikken.