[]
[] [firmabil.no] []

Honda med typegodkjent brenselcelle-bil


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Honda tar innersvingen på alle de andre når det gjelder brenselcellebiler – ser det ut som. Nå sier de at de skal begynne å selge sin FCX allerede i år. Bilen er godkjent både av EPA og av Californias ren-luft-autoriteter.

Med dette følger Honda opp gode frisk pust tradisjoner. I 1972 var de den første fabrikken som fikk en bil godkjent av EPA, amerikanske miljøvernmyndigheter, etter den nye Muskie-loven. Verdens den gang strengeste regelverk for innholdet i eksos.

Den gang kunne Honda skryte av at de åpnet døren inn til en helt ny verden. Den med ganske frisk luft. Nå åpner de døren inn til en ny tidsepoke: hydrogen-alderen (sier de).

Honda har kjørt et ganske stort brenselcelle-program siden september 1999. Da viste de FVX-V1 og -V2, Et år senere kom neste generasjon: FCX-V3. Da fjerde generasjon ble vist i fjor, var det åpenbart at Honda var i nærheten av det brukbare. Samtidig som Honda hadde trukket inn en rekke strategiske samarbeidspartnere som kunne hjelpe dem videre.

Selvfølgelig er ikke bilen like brukbar som vanlige biler enda. Driv-pakken tar fremdeles stor plass, det er begrenset hvor du kan fylle, men spesifikasjonene tyder på at dette er akseptabelt. Og sertifiseringen fra EPA og CARB er signaler på at nå må slike biler tas alvorlig.

På grunn av problemer med hydrogen-distribusjon skal bilen bare leases på meget spesielle kontrakter – i California og i bestemte områder i Tokyo. Bilen man da får er en fireseter med en 60 KW sterk elmotor som får strøm fra en 78 kW-stack fra Ballard. Bilen får en toppfart på 150 km/t og en rekkevidde ved normal kjøring på 355 km fra den 155 liter store tanken.

Og ut av det hele kommer det bare vann og varme. Slike vil vi gjerne ha.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: