Lady Z avduket
Nå har en av de bilene som har fått flest kilometer ut av sin konsept-tilværelse, endelig fått sin premiere. På Detroit-utstillingen i 1999, da Nissan var på bunnen av sin bølgedal, viste de forslag til den nye Z. Nå er den offisielt i produksjon. Det var i 1969 den opprinnelige Z-bilen hadde premiere. Den sto på Tokyo-utstillingen, dramatisk og potent, både som Datsun og Nissan. Som Datsun het den Fairlady – visstnok fordi Katsuji Kawamata, Nissan-sjef den gangen, elsket My Fair Lady. Er det rart at Karaoke også er omfavnet av folk høyt oppe i systemet når de også kan gi produktene sine navn etter yndlingslåtene? ”Z-modellen var et uttrykk for Nissans sjel”, sa Carlos Ghosn, nåværende Nissansjef, da han trakk duken av den første produksjonsmodellen ved en tilstelning i Tokyo, ”og nå er både Z og Nissan tilbake”. Akkurat dette vet faktisk Ghosn litt om. Han eide en gammel Z da han var bokholder hos Renault – lenge før han ante at han skulle til Nissan, eller bli sjef i Japan. Så når han sier at Z har han peiling på, og at Z betyr noe helt spesielt for ham, da tror vi på det. At han ikke må nøye seg med å si Z, men må si Fairlady Z kommer av at hele navnet er så inngrodd i japansk bil-tradisjon, at det blir det offisielle navnet der. Dette er en bil som sikkert også kan tjene penger for selskapet, men den er der først og fremst for å fortelle at nå er Nissan ferdig med de verste kost-kutt operasjonene sine, nå må de begynne å bygge image igjen. Og bedre merkevare-bærer enn denne finnes knapt. Det første hele året skal det selges 42.000 av den, først i Japan og USA, så Europa, og deretter resten av verden. Når den er kommet i siget skal det selges i snitt 33.000 av den hvert år. Til nå har firmaet 9.500 faste ordres på den. De aller fleste er fra USA. Der skal det selges 30.000 av den det første året. Til sammen har ca. 600.000 amerikanere kjøpt ny Z i løpet av den gamle modellens fire modellserier og nesten 40 år på markedet. Og bortsett fra Corvette, er det vel ingen bil som har en så livlig eiergruppe som denne. Totalt er det bygget 1,22 millioner av de gamle utgavene. Den nye Z, eller 350 Z som den antagelig skal hete andre steder enn i USA, er litt spennende fordi den går motsatt vei av for eksempel den gjenfødte Thunderbird. Den er blitt fetere og slappere, mens Z-modellen igjen er tilbake til sitt opprinnelige slanke og sultne utgangspunkt. En renraset sportsvogn, sier alle de som har prøvekjørt den til nå. Lanseringen av den kommer midt i et meget travelt modell-år. 12 nye eller oppfriskede modeller skal vi få derfra i år, Cube og Cefiro er to andre betydningsfulle og flere vil det komme. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |