VW R32 snart på autobahn
Vi har fortalt deg om den nye super-Golfen tidligere. Nå går den i produksjon, og med 240 hester blir den reell utfordrer for en rekke rendyrkede sportsbiler. Den deler motor med luksussedanen Phaeton hvilket innebærer en 3,2-liters V6 med 240 hk og et maks dreiemoment på 320 Newtonmeter i området mellom 2800 og 3200 omdreininger. Volkswagen har justert noe på dataene de oppga da bilen første gang ble vist på Madrid-utstillingen i mai, men 0 til 100 på 6,6 sekunder og en toppfart på 247 km/t burde vel dekke behovet for de fleste. Kreftene fordeles via et tettsteget 6-trinns gearkasse til alle fire hjulene via VWs anerkjente 4MOTION system. Doble, forniklede eksosrør sørger for at bilen også får den gromlåten den fortjener. 20mm senking sørger sammen med 18-tommers alufelger med 225/40 ZR-18 dekk for god bakkekontakt. Spesialspoilere og sideskjørt forbedrer de aerodynamiske egenskapene samtidig som de raffinerer bilens utseende. Interiøret preges av solide sportsseter med integrert nakkestøtte, lærtrukket sportsratt og pedaler og en rekke detaljer i børstet aluminium. R32 vil i første omgang kun bli levert med 2 dører. Listen over standard utstyr er omfattende og inneholder blant annet klimaautomatikk, ”gamma” radio med 8 høyttalere, multifunksjons-display, regnsensor og Xenon lys. Synd er det at det norske avgiftssystemet ikke er spesielt snilt mot sånne søte, små hissigpropper. ”Ingen planer om import,” sier Harald A. Møller. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |