Ny Accord for USA
Honda er en av de få fabrikkene som lager genuint forskjellige biler for USA, Japan og Europa. Derfor kan du aldri være sikker på at for eksempel en Accord er en Accord. Dagens nye Accord er USA-Accorden. Og når vi snakker om amerikansk Accord er det ikke hvilken som helst bil vi snakker om. Det dreier seg om en modell som år etter år slåss om, eller tar, tetplassen blant personbiler der borte. I fjor ledet den segmentet med 414.718 solgte eksemplarer, verken Taurus eller Corolla nådde opp dit. Nå er det den syvende generasjonen som skal lanseres i USA. Den første helt nye Accorden siden 1998. Og i motsetning til tidligere generasjoner kan denne skryte av å være ganske stilig også. Ellers har Accordene hatt en viss tendens til å gå i ett med bakgrunnen. Selvfølgelig er den enda litt større og rommeligere, og – i motsetning til det som er trenden i USA akkurat nå – er det til og med rikelig utstyrt. ABS-bremser er for eksempel ikke noen selvfølge i USA, spesielt ikke nå som produsentene kutter ned på standard-utstyret. Accord-spesifikasjonene leses som om de skulle være skrevet på europeisk. Honda legger vekt på masse sikkerhet og lave utslipp og de regner med at det fremdeles finnes en halv million kunder i året som hører på den type argumenter også. Men de skjuler ikke ytelsene, en V6-motor på 240 hester er også tilgjengelig. 2003-modellen av Accord kommer på markedet samtidig med en oppgradert Camry, mens en ny Altima er rett rundt hjørnet. Hyundai Sonata er plutselig også blitt en seriøs konkurrent. Men kanskje kan Hondas egen Ute, den nye Pilot, bli en like stor konkurrent, fremdeles er det mange som bytter ut bil med truck i USA. Mens USA-utgaven dukket opp klar for august-kunder, vil ikke den nye Europa-utgaven avdukes før på Paris-utstillingen i slutten av september. På gaten vil vi først få se den i mars. Disse vil ikke lenger komme fra England, men fra Japan, der den spesielle – smalere – Asia-modellen også skal fremstilles. Europa-modellen får nok både en firedørsløsning og en stasjonsvogn. Den ledige samlebåndkapasiteten i Swindon skal heretter benyttes som en ren Civic-avdeling. Tre og fem dørs hatch back skal bygges her, sammen med CR-V som jo er bygget på en forlenget Civic plattform. Og derfra skal det nå eksporteres til resten av Europa, USA og Japan/Asia. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |