Nye foreningsproblemer for Hyundai
Nå som lastebilfabrikken som Daimlerchrysler og Hyundai skal opprette sammen begynner å nærme seg et konkret stadium har fagforeningene bedt om samtaler. De stiller krav som kan kjøre hele planen i grøfta. Daimlerchrysler eier som kjent 10% av Hyundai. Dette er ikke noe annet enn en viss tilknytning, men denne tilknytningen ønsker begge bedriftene å bruke positivt. Den første innsatsen skulle være å gå femti/femti om å bygge en ny lastebilfabrikk for nyutviklede lastebiler i Chonju, Sør Korea. ”Topp”, sier fagforeningene, ”men da vil vi ha en garanti for 10 år”. Så sent som for halvannen måned siden var Hyundai utsatt for fagforeninger som brukte streik i kampen for noen lokale lønnsforhandlinger. Og nå benytter fagforeningene seg igjen av retten til å kreve tilslutning fra arbeiderne på alle spørsmål som angår deres arbeidsplasser. Og om disse nye arbeidsplassene sier fagforeningene at ”vi aner ikke hvordan dette vil gå. Derfor krever vi garanti for 10 års lønninger, og pensjonsordninger for dem som eventuelt må forlate jobbene sine for tidlig. Dessuten vil vi være med å bestemme hvem som skal få arbeide der”. Nå er det ingen som ser på dette som stor dramatikk. Man vil nok nå et kompromiss, og selv om selve lanseringen av samarbeidet blir litt forsinket vil ikke det ha noe å si – ser meningen ut til å være. Og selv om det virkelig skulle komme til skarpen, slik at de to partnerne flytter anlegget til et annet land i Asia, vil ikke det bety noe særlig økonomisk for Hyundai, som nå først og fremst driver med person- og varebiler. Men det kan bety voldsomme prestisjenederlag – det betyr mye for dem, og det kan gi tydelige signaler til andre om at det er vanskelig å samarbeide med Sør-Korea. Og det er et renommé regjeringen nå nødig vil se. Les også dagsaktuelle: Hyundais biltransport til Wilhelmsen Artikkel fra www.firmabil.no URL: |