[]
[] [firmabil.no] []

Ny Mercury fra Australia?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Ren spekk fra vår side, men når GM kan hente en Holden for å lage en Pontiac GTO, hvorfor kan ikke Ford hente en Ford derfra for å lage en ny Mercury? Donator-modellen er nettopp lansert.

Det er ikke mange dagene siden Ford i Australia lanserte sin oppjazzede Falcon. Rett etterpå avduket de en avart i elektriske farger. Den hete Ford BA Falcon XR, og om den ikke er raskere, ser den meget raskere ut.

XR-serier har australsk Ford hatt i mange år, bokstavene betyr mer dramatisk utseende og litt mer rakett. Dagens nye XR er meget mer enn bare en facelift – det er en forholdsvis komplett pakke, som også på mange måter er en drøm gått i oppfyllelse.

Designeren heter Nicolas Hogios, 28 år gammel, som i 1999 ble ansatt i Fords australske studio etter at han hadde vunnet en Young Designer of the Year konkurranse i det australske bilbladet Wheels. Dette blir sikkert ikke hans siste prosjekt, men det er det første han har gjort. Masse applaus fra den kraftige quad-light fronten til de skulpturerte sidene. Bra!

Og så til saken. Mercury får jo nesten ikke til produktutvikling hjemme i USA lenger. Mange frykter for at merket skal dø. Hvorfor ikke gjøre som GM gjør med en Holden modell? Henter den hjem, og setter på en veletablert amerikansk navnelapp.

For å hjelpe folk med dårlig hukommelse: her er noen av de mer celebre navnene på kjappe Mercury gjennom tidene.

Cyclone, Comet, Capri eller Cougar for bare å ta noen på C. Eller Eliminator, Marauder. Meteor, Spiler, eller Tracer. Eller gjøre det helt enkelt å gjenoppfriske XR-7-navnet igjen. Det gjør seg godt mot GTO.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: