[]
[] [firmabil.no] []

Audi satser på diesel-cab


Terje Ringen - BilNorge



Ikke lenge etter at de første eksemplarene av nye A4 Cabriolet er på plass på norske veier, forteller Audi at de kommer med et nytt motoralternativ. Ikke en mindre bensinmotor – den må du fortsatt vente på – men en dieselvariant.

Nå har jeg lært av min kollega, Winding-Sørensen, at jeg skal være ytterst forsiktig med å påstå noe er verdens første eller eneste. Jeg våger likevel påstanden om at en 4-seters cabriolet med dieselmotor ikke er noen dusinvare. Først er den i alle fall ikke, for forgjengeren ble også tilbudt med et dieselaternativ. Skjønt med 4 sylindere og 90hk var dette langt fra like spennende som dagens nykommer.

Som sine to bensindrevne søsken er det også i dette tilfellet snakk om V6 motor, dieselvarianten er på 2,5 liter. Den yter 163hk og har et dreiemoment på hele 310 Newtonmeter i hele området mellom 1.400 og 3.600 omdreininger. Det burde medføre at høyrearmen kan hvile rolig på rattet selv om du velger standardversjonen med 6-trinns manuell gearkasse.

Ønsker du i stedet Audis trinnløse multitronic-kasse kan denne leveres mot et pristillegg. Uansett hvilket gearsystem du velger klarer A4 Cabriolet 2,5 TDI akselerasjonen fra 0 til 100 km/t på 9,9 sekunder og toppfarten er fra produsentens side oppgitt til å være 226 km/t (217 km/t ved multitronic).

For de som er opptatt av forbruk kan vi opplyse at fabrikken lover 0,72 på mila ved blandet kjøring (1999/100 EC), og det er likt både ved automatisk og manuell gearkasse. Salget er allerede i gang og de første modellene er leveringsklare i oktober.

Informasjonssjef Arne Lorvik hos Harald A. Møller forteller at dieselvarianten er uaktuell for Norge siden den prismessig ville havne mellom dagens to bensinalternativer. Man han lover å være på banen med mindre og rimeligere bensin-alternativer før neste cabriolet-sesong starter.

Vi har nylig kjørt A4 Cabriolet på norske vestlandsveier i strålende sommervær, noe du snart kan lese mer om her på BilNorge. Dessuten har bladet Bil et eksemplar for testing i disse dager, og bilen vil bli behørig presentert og kommentert i en fremtidig utgave av bladet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: