Mercedes på merkenavnetoppen
Hvert år offentliggjør Business Week en liste over verdien på merkenavnene. Det er kompliserte beregninger og vurderinger som ligger til grunn, men resultatene er blitt en sannhet i denne delen av bransjen. Noe Harley jubler, men Ford gråter over.
Det er faktisk ikke så mye bil og motor på denne listen. Det første bilmerket dukker ikke opp før på 10. plassen og til sammen har jeg ikke huket av flere enn 7 fra vår del av verden som finnes på topp-100 listen som er publisert nå. For eksempel er det fire ganger så mange moteklær-merker på listen som det er bilmerker. Det sier litt om hvordan det virker når halve verden går rundt med merket ditt brodert på baklommen. Hvilket selvfølgelig Harley Davidson har forstått. Det er ikke godt å si om de står på listen som mc-produsent eller livsstil-eksponent. Men de er i hvert fall den av ”våre” som har økt mest. Mercedes er det mest verdifulle merkenavnet av motorfolket. Stjernen befinner seg på 10. plass. På topp befinner fremdeles Coca-Cola seg – deres merkenavn er tre ganger så mye verd som Mercedes. Etter Coca kommer Microsoft, IBM, GE, Intel, Nokia, Disney, McDonalds og Marlboro før Mercedes. Derfra ser Bil/MC-delen av listen slik ut:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |