[]
[] [firmabil.no] []

Flere detaljer om Cayenne


Terje Ringen - BilNorge



Du må fortsatt vente til Paris-utstillingen med å se nye Cayenne live. I mellomtiden gir vi deg flere bilder av den spennende nyheten og avslører detaljer som viser at den er en fullblods Porsche.

Cayenne kommer som kjent i to versjoner med tilleggsbetegnelser S og Turbo. Begge har Porsche forsynt med glimrende kjøreegenskaper, på vei så vel som i mer ulendt terreng. ”Porsche Traction Management” (PTM) permanent firehjulstrekk er standard i begge versjoner. I utgangspunktet kanaliserer systemet 62 prosent av motorkraften til bakhjulene og de resterende 38% til fronten, men dette reguleres trinnløst i forhold til underlaget du befinner deg på ved hjelp av sensorer som måler hastighet, helling, rattutslag og hvor aktivt du bruker høyrefoten.

Cayenne S
Cayenne S får en basispris (eksklusiv avgifter) på €51.900 og er utstyrt med en 4,5-liters V8 motor på 340 hester. Med den nyutviklede 6-trinns Tiptronic gearkassen klarer bilen 0 til 100 på 7,2 sekunder og har en toppfart på 242 km/t. Maks dreiemoment er 420 Newtonmeter i området mellom 2.500 og 5.000 omdreininger.

Porsche skuffer ikke sine tidligere brukere, og har som vanlig plassert tenningsnøkkelen til venstre for 3-ekers rattet. To store, runde instrumentklokker er også sentralt plassert for å gi maksimal oversikt fra førerstolen. Standardutstyret i Cayenne S inkluderer blant annet alarm, kjørecomputer, elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare forseter og skinninteriør. Automatisk klimaanlegg og radio/CD med 10 høyttalere følger også med.

Når bilen har setene i normalposisjon rommer bagasjerommet 540 liter. Baksetene kan legges ned i forholdet 60/40 eller klappes helt sammen for å gi et bagasjerom på hele 1770 liter. Den store bakdøren er delt slik at vinduet kan åpnes separat for enkel innlasting av mindre gjenstander.

Cayenne Turbo
Drøyt 65 prosent mer må du ut med for en Cayenne Turbo (€86.100). Da får du en turbomotor på 450 hester og et maks dreiemoment på 620 Newtonmeter i området fra 2.250 til 4.750 omdreininger. Toppfarten som kan oppnås er på 266 km/t, og akselerasjonen er det også lite å utsette på - 5,6 sekunder er på nivå med mange potente sportsbiler.

Dersom du synes utstyrlisten for Cayenne S er imponerende skjønner du snart hvorfor prisen på turboutgaven er vesentlig høyere. Tiptronic gear er standard, hjulopphenget er utstyrt med et pneumatiske system som sørger for optimal bakkeklaring både i terreng og på autobahn og videre at bilen har lik høyde foran og bak uansett om den lastes maksimalt. Hele 116mm reguleres bakkeklaringen med i 6 trinn.

Også interiøret i Cayenne Turbo er overlegent det du får i S-utgaven. Porsche Communication Management (PCM) med navigasjon, kjørecomputer og et spesialdesignet Bose surround-anlegg med 14 høyttalere og en effekt på hele 350 Watt er standard. Skinninteriøret er enda mer påkostet enn i S’en og aluminium er benyttet i en rekke detaljer for å skape et raffinert inntrykk av high-tech. Ratt og alle seter kan varmes opp, og forsetene samt rattet justeres elektrisk.

Som vi har nevnt tidligere her på BilNorge skal Cayenne bygges ved Porsches nye fabrikk i Leipzig mens motorene bygges i Zuffenhausen. Fabrikken har et kundesenter hvor kundene om ønskelig kan hente sin nye bil og prøve den på testbanen eller i terrenget like ved.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: