[]
[] [firmabil.no] []

Nye GM-konsepter


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



GM har hatt en lang uke hvor de har fortalt pressen, og verden, at de ikke lenger er den samme, gamle, sidrumpede generalen. Som et ledd i overbevisningsforsøket ga de bakgrunnmateriale på det meste fra den nye V-klasse Cadillac SRX til nye konseptbiler. Her er fire av dem.

Tre av konseptene bærer Chevrolet-merket, den ene av dem er sågar utviklet i Brasil. Den heter Chevrolet Journey Concept som er en kombinasjon, sies det, av stasjonsvogn og SUV. Hva blir det da? En Sport Utility Estate. SUE – ikke noe heldig navn på en bil kanskje. Men det betyr vel noe annet i Brasil, det er GMs utviklingssenter der som har gjort denne bilen, og den skal ha premiere på høstens Sao Paulo utstilling.

De to andre Chevroletene er for det første SS, et gammelt godt Chevy-navn og med en oppskrift som om Den Amerikanske Bilen er funnet opp igjen: 4 dører V8 motor og bakhjulsdrift, med tendenser i retning av slik amerikanerne oppfatter sportslig. Den andre er en Cheyenne, en full-størrelse pickup. Det er særlig når det gjelder tilgangen til planet, og alle oppbevaringsområdene under planet, hvor konsept-folkene har brukt sin fantasi.

Så vises Centurion med Buick-etikett. 3 seterekker i en typisk crossover der luksus-sedanen og SUV’en er smeltet sammen. Det er vel bare den ovale grillen som gjør dette til en tilsynelatende Buick – ellers kunne den vært hva som helst.

Og til sist har vi Pontiac G6. Dette kan virke som en utvikling av fjorårets oppsiktsvekkende Solstice – betyr det at den egentlig er enda nærmere produksjon tro? Dagens utgave har 4 dører med et sports-coupé utseende. 3,5 liters kompressormatet V6 motor driver alle fire hjul, og de er på 20 tommer for sikkerhets skyld.

Man kan vel trygt regne med at alle de bilene som presenteres nå har passert det ubarmhjertige filteret til Bob Lutz – han har sendt en rekke av GMs prosjekter tilbake til start. Men skal vi tolke disse fem signalene er det ting som tyder på at GM er fornøyd med sin posisjon på truck-siden – den har økt fra 27 til nesten 30% på to år, men at de ønsker å styrke sin innsats i sedan- og crossover-segmentene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: