GM størst også på CO2
Egentlig er det jo ikke noen bombe, men det hjelper å få satt tall på det. En miljøgruppe i Washington har gitt ut en rapport som heter ”The Automakers’ Corporate Carbon Burden” GM var mester, deres 2000-biler slapp ut 6,7 millioner tonn kulldioksyd. Det er et enkelt regnestykke som er gjort her. Man ser på biler solgt, hvordan flåten er satt sammen, og forbruket på de forskjellige modellene. Så multipliserer man og adderer og kommer frem til et samlet bidrag av denne klimagassen. Ikke minst takket være høyt salg av light trucks, som ikke akkurat teller bensindråpene kritisk når motoren går, er det selvfølgelig de tre store amerikanske bilfabrikkene som ligger på topp i dette regnskapet. Etter GM med 6,7 millioner tonn følger Ford med 5,6 millioner tonn, og Daimlerchrysler med 4 millioner. Så har vi Toyota, Honda og Nissan med henholdsvis 2 millioner, 2,3 millioner og 900.000 tonn. Daimlerchrysler topper imidlertid listen når man ser på utslipp pr. bil. De hadde 15,7 prosent av nybilmarkedet, men representerte 18 prosent av CO2-utslippet. GM hadde 28,3% av salget og 30% av utslippet, mens Ford hadde 24,1 prosent av markedet og 25% av kulldioksyd-mengden. I følge Detroit Free Press kommenterte GM ganske muggent at rapporten ikke gjorde noe annet enn å presentere kjente data om bensinforbruk. ”Løsningen på CO2 problemet er brenselceller” sa talsmannen. Ikke et ord om at litt gjerrigere biler ville ha hjulpet godt mens vi venter på null-utslipps bilene. Og de bensinøkonomiske bilene får vi nok ikke se på en stund. I 2000 lå fremdeles antall nye Light Trucks så vidt under antall rene personbiler. I fjor gikk truckene forbi, med 8,75 millioner enheter hadde de 50,9% av bilsalget. Og andelen øker. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |