[]
[] [firmabil.no] []

Ny VM-tittel til Ferrari


Terje Ringen - BilNorge



Allerede under Frankrike Grand Prix sikret Michael Schumacher seg årets VM-tittel for førere. I dag tok Ferrari dobbeltseier i Ungarn Grand Prix, og dermed sikret de seg også VM for konstruktører.

De to Ferrariene sto i fremste startrekke med Barrichello foran Schumacher. Begge fikk en god start, og selv om lillebror Ralf Schumacher forsøkte seg på Michael inn i første sving, måtte Williams-føreren nøye seg med å ligge på 3.plass ut av svingen. Juan Pablo Montoya hadde kvalifisert seg til startsporet ved siden av sin Williams-kollega, men colombianeren kom dårlig i gang og lå bare på 7. plass da bilene passerte startstreken etter en runde.

Giancarlo Fisichella i Jordan fikk en bra start og la seg på 4. plass. Bak ham fulgte Felipe Massa i Sauber og Jenson Button i Renault. McLaren-bilene hadde et dårlig utgangspunkt etter lørdagens kvalifisering. Kimi Räikkönen kom ut som nummer 9 mens Coulthard var helt nede på 11. plass. Mellom seg hadde de Jarno Trulli i Renault.

Runde på runde forløp på den smale og svingete banen uten noen form for dramatikk. Etter 20 runder måtte Jacques Villeneuve bryte med tekniske problemer i sin BAR. Samtidig var det tett kamp om 7. plassen mellom Juan Pablo Montoya og Kimi Räikkönen.

Hungaroring er kjent for kun å ha ett realistisk forbikjøringspunkt, og det er første sving etter langsiden. Räikkönen gjorde i dag skam på denne påstanden da han angrep Montoya i sving 2 og presset colombianeren ut på gresset i sving 3 slik at han mistet flere plasseringer. Deler forsvant av Williams-bilen, og Montoya hadde problemer med å holde tempoet oppe gjennom resten av løpet.

Alle la i dag opp til to depotstopp, og disse begynte etter drøyt 20 runder. McLaren-bilene ble lenge ute på banen. Räikkönen kom snart i kapp med Jenson Button om 6. plassen, og disse lå lenge og knivet inntil Button ble presset til å gjøre en feil og snurre av banen. Først etter 34 og 35 runder kjørte først Coulthard og siden Räikkönen i depotet for bensin og nye dekk. Dermed kunne det virke som McLaren satset på kun ett depotstopp.

Etter snaue 50 kjørte runder begynte førerne å kjøre inn til sitt andre stopp i løpet. Rekkefølgen forble uendret etter stoppene, men en nesten-ulykke oppsto da Salo presset seg foran de la Rosa på vei ut fra sitt andre stopp. Igjen var McLaren sent ute med sine stopp, noe Räikkönen og Coulthard profitterte på i løpet.

Mot slutten av løpet satte de to Ferrariene i tet ned tempoet for å sikre sin dobbeltseier. Barrichello i front bygget opp noen sekunders forsprang til Michael Schumacher, og det så ut til at teamet hadde bestemt seg for å cruise til mål i denne formasjonen. Få runder før målgang knallet imidlertid Schumacher til med en kanontid som holdt til ny banerekord på Hungaroring. Da han ble spurt om hvorfor dette skjedde, svarte han at det kun var for moro skyld.

De to Ferrariene krysset målstreken med bare fire tideler mellom seg. Barrichello tok sin andre seier for året og den tredje i sin karriere. Dermed avanserte han til 2. plass i fører-VM. 3. plassen gikk til Ralf Schumacher foran den som kanskje sto for dagens største prestasjon, unge Kimi Räikkönen. Finnen hadde et elendig utgangspunkt etter gårsdagens kvalifisering med startspor 11. Coulthard tok 5. plassen foran Giancarlo Fisichella i Jordan.

Dagens debutant, Anthony Davidson hang lenge med i løpet på sisteplass. Men 17 runder før målgang gjorde han en førerfeil og spant av banen.

Neste VM-runde er Belgia Grand Prix på Spa om 14 dager. Der er vi på plass sammen med en stor gruppe av Bils lesere.

Resultater Ungarn Grand Prix

Pos

Fører

Team-Motor

Dekk

Resultat

1

R. Barrichello

Ferrari

B

1:41:49,001

2

M. Schumacher

Ferrari

B

+ 0,434

3

R. Schumacher

Williams-BMW

M

+ 13,355

4

K. Räikkönen

McLaren-Mercedes

M

+ 29,479

5

D. Coulthard

McLaren-Mercedes

M

+ 37,800

6

G. Fisichella

Jordan-Honda

B

+ 1:08,804

7

F. Massa

Sauber-Petronas

B

+ 1:13,612

8

J. Trulli

Renault

M

+ 1 runde

9

N. Heidfeld

Sauber-Petronas

B

+ 1 runde

10

T. Sato

Jordan-Honda

B

+ 1 runde

11

J.P. Montoya

Williams-BMW

M

+ 1 runde

12

O. Panis

BAR-Honda

B

+ 1 runde

13

M. Salo

Toyota

M

+ 2 runder

14

P. de la Rosa

Jaguar-Cosworth

M

+ 2 runder

15

A. McNish

Toyota

M

+ 2 runder

16

M. Webber

Minardi-Asiatech

M

+ 2 runder

Dekk: B=Bridgestone, M=Michelin


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: