GMs Hy-wire til Paris
Når GM legger breisia til, da skjer det noe. I Detroit viste de AUTOnomy, et brenselcelledrevet rullebrett i bilstørrelse. I Geneve viste de antydninger til påbygg. I Paris om en måneds tid kommer en komplett bil. Hy-wire heter den. Dette er såpass avansert at designerne har laget transparente karosseriplater her og der, for at folk på gata skal kunne se hva som finnes under. For dette er en kjørende utgave av noe av det mest avanserte bilbransjen har vist de siste årene. Ikke bare er det brenselcelle-produsert strøm som brukes til å drive elektromotorene, men dette er også en komplett drive-by-wire pakke, med sterkt svensk innslag. AUTOnomy, for de som ikke husker, var en lekker plattform som inneholdt hjul og elektromotorer pluss en flat pakke brenselceller. Oppå der kunne man bare plugge på det karosseriet man måtte ønske. Varebil på dagen, personbil på kvelden, to seter roadster for helgene. Takket være et drive-by-wire opplegg var forbindelsen mellom fører og de mekaniske aktivitetene bare en plugg. Enkelt og fremtidsrettet og, takket være brenselcellene, null eksos, det eneste som kommer ut der er vann. Nå har GM kommet seg forbi konseptfase 1 og er inne i konseptfase 2. Og da viser de for eksempel at selve ”brettet” nå er blitt dobbelt så tykt som det var på AUTOnomy, men med snaue 30 cm tykkelse kan man vanskelig si at dette er blitt en dominerende faktor. Som man ser av bildene er det en ganske lekker MPV man har fått til oppå denne. Karosseriet er festet til ”brettet” på 10 punkter, mens alle kommando-signalene går gjennom en kontakt og det systemet heter nå X-drive. Det er et system utviklet av svenske SKF, og de som fulgte godt med i timen møtte det første gang på Bertones stand på Geneve i fjor. Da het deres bil Fila, og det oppsiktsvekkende systemet ble vist i forbedret stand på årets Bertone-SAAB som het Novanta. GM har da også jobbet tett med Bertone da Hy-wire ble utviklet, både når det gjaldt å tilbasse X-drive, og når det gjaldt selve designet. X-drive-navnet kommer forøvrig fra selve kommando-enheten, hvorfra alle innmeldinger skjer – gassing (eller strømming må det kanskje hete nå), bremsing og styring. Komandokonsollen er formet som en X, og umiddelbart ser det ut som om den er bedre tilpasset Nintendo-generasjonen enn oss andre. Men dette er ikke bare show: ”vi jobber oss helt alvorlig i denne retningen”, sier Larry Burns, sjef for GMs teknologi-utvikling. For her har du en bil der alt er åpent fra front til hekk. Ikke en radiator, ikke en bensintank, ingen ting krever noe interiør plass. Bilen er åpen som et stort rom med helt flatt gulv. Hvilket selvfølgelig gir mulighet for spennende arkitektur. Så denne Paris-bilen blir nok bare den første i en lang rekke stadig mer radikale forslag vi kommer til å få fra denne kanten. De av dere som vil ha kommaer: denne bilen veier 1900 kg, det aller meste ligger på høyde med hjulsentrene, så vi snakker nok en ganske stabil bil her. Hjulene er forøvrig 20 tommer foran og 22 bak. Brenselcellene leverer strøm nok til å gi bilen 94 kW på hjulene, og el-motorer gir jo et helt annet dreiemoment enn en forbrenningsmotor, så dette burde holde fint. På tross av at GM er blant dem som er lengst fremme når det gjelder brenselceller, er de konservative når det gjelder salgsutsikter. Det er ganske mange som nå snakker om 2005/2006 som de første salgsår for brenselcellebiler. GM som både har Zafiraer som fungerer glimrende, og denne AUTOnomy-oppskriften, pakket inn i minst 30 patenter, sier at noen masseproduksjon nok ikke kommer til å skje før en gang mellom 2010 og 2020. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |