Glassfiber-Caddy klar
Klassiske Biler er hva Pebble Beach i august dreier seg om. Riktig? Ja, men nei. Stadig flere bruker golf-området til også å presentere nye modeller. Målgruppen er jo på plass der. GM er en av de fabrikkene som har forstått at Pebble Beach gir deg litt annen publisitet enn for eksempel trengselen på Detroit-utstillingen, der debutene skjer med en takt på fem hver halve time. Vellykket med lav aftensol over 19. hull da Mark LaNeve, Cadillac-sjefen, introduserte den flunkende nye XLR. Produksjonsutgaven av Evoq. En to-seter med nedsenkbart stivt tak. Og en hyggelig belønning til designer Simon Cox hjemme i Birmingham i samme måned som man besluttet at hans konseptbil av året, Cien, definitivt ikke skal i produksjon. Selv om dette kalles første produksjonseksemplar er det enda ikke sagt noe sikkert om når den for alvor kommer i salg, bortsett fra vagt om ”til våren”. ”Vi slipper den ikke før alt er perfekt”, sa Bob Lutz, GMs bil-keiser. Det betyr antakelig at fremdeles er ikke glassfiberkarosseriets overflate og passform slik den skal være. Bilen skal tross alt konkurrere mot modeller som Jaguars XK og SL fra Mercedes. Og allerede ved presentasjon hadde GM en spesialversjon klar. Den skal presenteres i Neiman Marcus julekatalog som distribueres til millioner av kunder den 30. september. 15. oktober kl 09:00 starter så salget av 99 eksklusive eksemplarer med Neiman Marcus Edition-logoer, ultrafiolett lakk og et spesielt interiør. Basert på tidligere erfaringer kan vi vel anta at disse er solgt i god tid før lunsj den samme dagen. Mekanisk skulle alt være på plass, med en sterkt forbedret Northstar V8 motor. Her gir den inntil 350 hester, vesentlig mer enn de 302 som 500 SL har i USA. Dessuten ser Cadillacen ut til å bli 10 prosent billigere enn tyskeren. Dette er for øvrig første gang Northstar monteres på langs i en bil – det er slik det høver seg Bowling Green fabrikken der den skal bygges ved siden av Corvette. Forhjulsdrift er for alle de andre. Interiøret var det spesielt mange som skrøt av. En blanding av børstet aluminium og lys eukalyptus brakte tankene tilbake til trettiårenes amerikanske karosseribyggere. Dette blir den første modellen i en helt ny start for Cadillac, og som Bob Lutz sa: ”dersom vi ikke klarer å få flaggskipet vårt på rett kjøl, hvordan skal vi da klare å rette opp de andre avdelingene våre?” En ting bør han kanskje få rettet på allerede nå: Mens Cadillacens tak bruker 29 sekunder på å komme på plass, gjør SL det på 17! Skal man være best, bør man være best på alt!
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |