[]
[] [firmabil.no] []

AMG viser (enda flere) muskler


Terje Ringen - BilNorge



Nylig har vi omtalt en rekke oppgraderingen for Mercedes’ C- og S-klasse, og de første eksemplarene av den nye E-klassen har du kanskje hatt gleden av å møte på norske sommerveier. Men for de som har klart seg gjennom nedgangstidene på børsen er det AMG-Merc’er som gjelder. Nå flytter også DE lista noen hakk oppover.

Sist vi støtte på Mercedes-tuner AMG her på BilNorge var vel i forbindelse med SL55 AMG. Nå har de lekelystne ingeniørene kastet tryllestaven sin over ytterligere tre av moderfirmaets modellserier. Resultatet er at både E-Klasse, S-Klasse og CL fremstår med mer flerr enn konkurrentene setter pris på.

En 5,5-liters 8-sylindret kompressormotor er basis for de nye AMG-modellene. Inntil 500 hk og F1-gearing er blant fristelsene for entusiaster med plenty på bok. Sammenlignet med sine forgjengere kan de nye modellene skryte av effektøkning på mellom 34 og 39 prosent. I tillegg til, kanskje vel så viktig, 32 prosent økning av dreiemomentet. Du finner dem hos utvalgte Mercedes-forhandlere i løpet av høsten, i alle fall om du drar til en av de tyske storbyene.

Hver mann sin motor
På produksjonsavdelingen i Affalterbach er én ingeniør ansvarlig for sammensettingen av hele motoren. Som bevis finner du hans signatur på kompressoren i hvert enkelt eksemplar. Her kan med andre ord ingen lure seg unna, og blåmandager finnes det ingen unnskyldning for. ”Du skjønner det sjef, at jeg var ute med gutta på lørda’n. Det er derfor det mangler no’n skruer i maskinen min” holder ikke som unnskyldning!

I alle tre modeller er motoren koblet til en 5-trinns automatkasse med AMG Speedshift funksjon. Ved manuell innstilling skifter du opp/ned ved hjelp av trykknapper på rattet.

E 55 AMG
E 55 AMG legger lista for utfordrere som BMW M5 og Audi RS8. 476hk og et maks dreiemoment på 700 Newtonmeter mellom 2.650 og 4.500 omdreininger virker overbevisende og sørger for at du passerer 100-merket på speedometeret etter bare 4,7 sekunder. Fortsetter du å holde høyrefoten nede bikker du 200-merket etter 16,1 sekund. Toppfarten er - som avtalt med kolleger i bransjen - elektronisk låst på 250 km/t. (Speedometeret går til 320, så kanskje har Mercedes innsett at noen klarer å flytte denne grensen.)

Selvsagt putter ikke AMG en motor med slike ytelser inn i en familiesedan uten også å foreta andre modifikasjoner. Hjuloppheng og bremser er tilpasset bilens ytelser. Luftdempet, aktivt Airmatic DC hjuloppheng er på plass, og føreren kan selv velge mellom komfortabel eller mer sportslig innstilling. Og velger han ikke selv, gjør bilen det automatisk i forhold til kjørestil.

Bremsene er internt ventilert, i dimensjon 360x36 millimeter framme og 330x26 mm bak, og sørger for at du stopper minst like raskt som du akselererer. Hjulene på E 55 AMG er i dimensjon 245/40 ZR 18 framme og 265/35 ZR 18 bak. Lite velegnet for trikkeskinnene i Oslo sentrum!

Innendørs finner du deg selvsagt godt til rette i AMG sportsseter i skinn/stoff. Lærtrukket sports-ratt og –instrumenter minner deg om at du ikke akkurat befinner deg i en sedat familiebil, noe paneler i edeltre gir deg grunn til å glemme.

CL & S-Klasse
I CL og S-Klasse henter AMG ut 500hk av den samme 5,5-liters V8’eren. Maks dreiemoment er fortsatt 700 Newtonmeter, nå mellom 2.750 og 4.000 omdreininger. Slikt blir det aks av, og 0-100 tilbakelegges på 4,8 sekunder, mens du bruker 16,3 sek. til 200. Også for disse modellene er toppfarten begrenset til 250 km/t (mens skalaen på speedometeret går til 320!!).

Joda, AMG har lagt lista for sine konkurrenter. Neste generasjon 5-serie er på markedet neste år. Mon tro om deres M klarer å hamle opp med disse ytelsene?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: