Nye krefter for XK8
I neste års utgave, som er klar nå, skal Jaguars sportsmodeller, XK8, få 4,2 liters motoren. I forhold til dagens motor er det nok først og fremst kjørbarheten, fleksibiliteten som vil bli bedret. I XK8-utgaven skal den litt større V8-motoren få 300 hester. Som XKR med kompressor leser vi 400 hester. Det er særlig midt på turtallsområdet de nye kreftene vil merkes. Mindre gearskift, mer sømløs kraftavlevering. Og selvfølgelig vil det synes på spesifikasjonene. XK8 vil nå ta deg til 100 på 6,1 sekunder, mens XKR vil nøye seg med 5,2 sekunder. Hva toppfart angår er begge elektronisk begrenset til 250 km/t. Men det er ikke bare motoren som er ny. Koblet til bakenden av den er den nye seks trinns automaten fra ZF. Den finnes, akkurat som 4,2 liters motoren, allerede i S Type R Sedan og derfra vet man at dette er en av de minst merkbare skifterne i bransjen. Smart elektronikk sørger også for at automatkassa snart lærer seg din kjørestil, og innretter skiftingen etter den. Det blir vanskelig å se på utsiden at bilen er en 2003-modell. Litt andre frontlys, endrede felger og nye merker er det eneste som skiller den fra 2002-eksteriøret. Men lommeboken din skal visstnok heller ikke merke forskjell. Prisen blir frosset på 2002-nivået. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |