[]
[] [firmabil.no] []

Fransk dominans i Tyskland


Terje Ringen - BilNorge



De franske teamene, Citroën og Peugeot, kjemper en innbitt kamp om seieren i Rally Tyskland. Petter Solberg gjorde en flott innsats i løpet. På lørdagens to første etapper avanserte nordmannen hele fem plasser, men på tredje etappe var det sluttkjørt etter en krasj som ødela høyre bakhjul.

Petter Solberg ble ilagt et tidstillegg på 20 sekunder fredag etter å ha kommet 2 minutter for sent ut fra service. Dermed ramlet nordmannen ned til 10.plass i sammendraget. Men Petter lar seg ikke slå ut så lett, og i dag har han virkelig vært på hugget på regnvåte veier. Dessverre er han nå ute av rallyet som domineres av franske biler.

SS9 – 18,73km
Lørdagens første etappe ble vunnet av Marcus Grönholm som holdt et voldsomt tempo. På den snaut to mil lange etappen hadde finnen en margin på hele 13,1 sekunder til sin Peugeot-kollega Richard Burns. Petter Solberg kjørte sin Subaru inn til 3. beste tid foran Colin McRae (Ford), Harri Rovenperä (Peugeot) og Sebastian Loeb i Citroën.

Freddy Loix, som gjorde en flott innsats i går, fikk problemer med oljetrykket og fikk aldri sin Hyundai i gang til dagens etapper. Philippe Bugalski som lå på 3. plass etter første dag, kjørte av veien og ødela sin Citroën slik at han måtte bryte. Samme skjebne led Petter Solbergs nye Subaru-kollega, Armin Mörtl.

I sammendraget beholdt Sebastian Loeb ledelsen, men Richard Burns på andre sørget for å redusere marginen til bare 20 sekunder. Marcus Grönholm avanserte til 3. plass. Petter klatret hele tre plasser opp til 7. plass. Avstanden opp til 5. plass er under fem sekunder.

SS10 – 35,56km
Igjen var Grönholm raskest, men han ble tett fulgt av Sebastian Loeb. Burns ble nummer tre foran Petter Solberg, Colin McRae og Toni Gardemeister. Armin Schwartz i den gjenværende Hyundaien rullet voldsomt 2 km før målgang. Sammen med sin kartleser er han fløyet til sykehus, men det rapporteres kun om lettere skader.

I sammendraget var teten uforandret med Loeb foran Burns og Grönholm. Petter klatret ytterligere to plasser og ligger nå som nummer fem bak Colin McRae.

På dagens første service sa Petter: ”Jeg tar ingen store sjanser. Vi var litt uheldige med dekkvalget, vi kjørte på intermediate dekk, men burde ha valgt regndekk. Det er fryktelig glatt, så vi er ytterst forsiktig med bremsene. Mekanisk fungerer alt bra.”

SS11 – 18,73km
Peugeot tok dobbeltseier med Grönholm foran Burns. Tommi Mäkinen i Subaru gjorde sin beste etappe så langt i rallyet og kjørte inn til tredje beste tid foran en Ford-trio med McRae foran Märtin og Sainz. Sebastian Loeb ble nummer 7, men opprettholdt ledelsen i sammendraget foran Grönholm og Burns.

Petter Solberg var uheldig og ødela høyre bakhjul i en krasj. Nordmannen kom seg til mål på etappen to minutter bak teten, men måtte gi opp fortsatt deltagelse i rallyet. Synd, for han har gjort en flott innsats på asfaltveiene i Tyskland.

SS12 – 8,31km
Burns rattet sin Peugeot til etappeseier foran Mäkinen som nå har fått opp farten på sin Subaru etter at Petter har brutt. Grönholm ble nummer 3 bak sin landsmann og Sainz fulgte på 4. plass. Deretter fulgte erfarne Francois Delecour i Mitsubishi foran estlandske Markko Märtin i Ford.

Sebastian Loeb i Citroën traff en stein og bøyde styringen på bilen. Han fikk bare 17. beste tid, men beholdt ledelsen i sammendraget foran Burns og Grönholm.

SS13 – 20,87km
Sebastian Loeb så ikke ut til å lide nevneverdig av sin ødelagte styring. Han tok en ny etappeseier foran Delecour (Mitsubishi). Deretter fulgte Ford-trioen i rekkefølgen Sainz, Märtin og McRae mens Marcus Grönholm hadde en snurring og kjørte inn til 6. beste tid.

Sammenlagt etter 13 av 23 etapper
Sebastian Loeb i Citroën holder fortsatt ledelsen i løpet foran de to Peugeot-førerne, Richard Burns (+ 18,8) og Marcus Grönholm (+ 43,2). To Forder følger på plass fire og fem med Colin McRae (+ 1:34,4) foran Carlos Sainz (+ 2:07,7). Bruno Thiry (+ 2:34,5) holder 6. plassen i en privat Peugeot, og på de neste plassene følger Francois Delecour (Mitsubishi), Markko Märtin (Ford), Toni Gardemeister (Skoda) og Tommi Mäkinen (Subaru).

SS-14 – 35,56km
Igjen ble det en franskdominert etappe med Peugeot-førerne Grönholm og Burns i tet foran Citroëns Sebastian Loeb. Nummer fire på etappen var Subarus Mäkinen foran de to Fordene til Colin McRae og Carlos Sainz.

Super 1600-fører McShea hadde en ulykke som forårsaket at etappen ble stoppet. Finske Toni Gardemeister rullet med sin Skoda og måtte bryte.

SS15 – 20,87km
Sebastian Loeb i Citroën viste fortsatt kampvilje ved å vinne lørdagens 7. etappe foran de tre Peugeotene med Grönholm, Burns og Rovenperä. Femer ble Mäkinen i Subaru foran Sainz og Märtin i Ford.

Sammenlagt etter 15 av 23 etapper
Når bare én kort etappe gjenstår lørdag kveld leder fortsatt Sebastian Loeb i Citroën og viser at teamet blir en farlig utfordrer når de deltar for fullt i neste års VM. Peugeot holder de neste to plassene med Richard Burns (+ 18,6) foran Marcus Grönholm (+ 35,3). Deretter følger Fords to veteraner med Colin McRae (+ 2:17,5) foran Carlos Sainz (+ 2:49,7. Den foreløpig siste poengplassen innehas av Bruno Thiry (+ 3:26,6) i Peugeot, men Francois Delecour (Mitsubishi) og Markko Märtin (Ford) ligger bare halvminuttet bak ham.

Det skal kjøres 7 fartsprøver på drøye 100km søndag før avgjørelsen faller i Rally Tyskland. Det borger for en intens kamp mellom de franske søsterfirmaene Citroën og Peugeot, og deres tre førere Sebastian Loeb, Richard Burns og Marcus Grönholm. De rutinerte Ford-førerne på de neste plassene, Colin McRae og Carlos Sainz, vil garantert også yte sitt ytterste for en mulig pallplassering. BilNorge holder deg oppdatert med utviklingen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: