Prius på topp blant økonomene
Det tok ikke lang tid før Toyota tok igjen. Prius hadde opprinnelig et offisielt forbruk som tilsvarte 29 km pr. liter bensin. Så kom Honda med sin nye Civic Hybrid som ble sertifisert til 29,5 km pr. liter. En utveksling senere, og Prius har tatt tilbake førsteplassen. Akkurat der skal ikke Honda prøve seg. Prius er den Originale, den Opprinnelige hybriden, og den skal også være på topp. Derfor måtte jo Toyota reagere da Honda slo dem i økonomi-tabellen med sin nye modell. Det skal ikke mye til å bedre slike resultater. Det kjøres jo etter en bestemt syklus som bilen kan tilpasses helt. Men jo mer syklus-orientert bilen blir, jo mindre kjørbar blir den, så det gjelder å finne en balanse. Det har helt sikkert Toyota klart, om enkelte aks-tider har sunket med fraksjoner av et sekund kan umulig det være til stor bekymring. Men bare for å illustrere hvor underlig dette med forbruk er: mens den gamle altså kjørte 29 km pr. liter i Japan kjørte den bare 20 km/liter i følge amerikanske sertifiserings-myndigheter. Fordi de der kjører etter en annen syklus som bilen egentlig ikke er optimalisert til. Toyota har for øvrig sagt at dagens økonomi-endringer bare er ment for det japanske markedet, mens andre endringer planlegges for USA-versjonen. La det imidlertid være nevnt at egentlig har Honda fremdeles førsteplassen. Deres andre hybrid-modell, Insight, går 35 km pr. liter i Japan. Men også Honda er helt enig i at dette er en adskillig mindre praktisk bil enn både Prius og Civic Hybrid, så den stiller egentlig i en helt annen klasse. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |