Siste farvel til Camaro og Firebird
To legender avgikk i går ved døden. Etter 36 år rullet de siste eksemplarene av Chevrolet Camaro og Pontiac Firebird av samlebåndet i Ste. Therese i Quebec. Samtidig stenger fabrikkene dørene for all videre bilproduksjon. Det var Fords suksess med Mustang, lansert i 1964, som inspirerte GM til å lage en utfordrer. Den dukket først opp som Chevrolet Camaro i 1966 og året etter som Pontiac Firebird. Men mens Mustang fortsatt selger i 6-sifret antall, nesten 40 år etter produksjonsstart, har GM-produksjonen haltet de siste årene. I 2001 ble det levert 170.000 Mustang mens summen av Camaro og Firebird bare utgjorde 66.400. I toppåret, 1979, utgjorde det samlede salget av Camaro og Firebird 494.025 enheter. Mens GM-variantene skrøt av store, sinte motorer som dro fra det meste på raka ble Mustang ansett som en mer fornuftig og passe sporty familiebil med plass til fire. Fjerde generasjon Camaro/Firebird kom på markedet i 1993 og avgår nå, 9 år senere, ved døden mens deres Ford-konkurrent fortsatt selger strykende og kommer i ny drakt på neste års Detroit-utstilling. En liten trøst til Camaro-eiere: Har du på en strøken gammel Camaro kan du sitte på en gullgruve. Originalen, Z28 fra 1969, omsettes for mellom 28.00 og 44.000. Ikke kroner, men dollar! Trans Am cabriolet ble i 1969 kun bygget i et antall av 8 stykker, og en slik betaler samlere mer enn gjerne $100.000 for. GM vil ikke utelukke at modellnavnene kan dukke opp igjen en gang i fremtiden, mens dagens modeller er definitivt borte fra samlebåndet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |