Toyota på topp i Norden
Når vi kaller en bil for en bil, enten den er for transport av personer eller varer, er Toyota Nordens største bilmerke. Etter 7 måneder leder de med en margin på 19 biler til Volkswagen.
At Toyota er Norges mest solgte bilmerke hittil i år er velkjent for de fleste av dere. Av personbilmarkedet hadde de 16,2% etter årets 7 første måneder mens Volkswagen fulgte på 2. plass med 12,4%. Tilsvarende andeler for varebiler var 20,3 for Toyota og 16,4% for VW. Slår vi disse tallene sammen ender Toyota med en andel på 16,0 prosent mens Volkswagen har 12,6 prosent. Også Finland er et godt Toyota-marked. Der har de en markedsandel på 15,3% og en klar lederposisjon foran Volkswagen. I Danmark er Peugeot like klar markedsleder med 14,3% mens Toyota følger på 2. plass foran VW. Volvo/Saab-landet Sverige setter ikke like stor pris på bilene fra den japanske bilgiganten, så her må Toyota nøye seg med 7. plass bak Volvo, Saab, VW, Renault, Ford og Peugeot. Totalt for Norden gir dette Toyota en markedsandel på 10,6%. Samme prosentsats får også VW som følger hakk i hel med 19 færre biler etter 7 måneder. Volvo er nummer 3 i Norden med 9,9% fulgt av Peugeot (8,0%) og Ford (7,7%). Neste japanske merke på statistikken, Nissan, finner vi nede på 10. plass. Også på Europa-basis gjør Toyota det bra. Her finnes foreløpig ikke juli-tall, men etter første halvår var Toyotas andel økt fra 3,6% (2001) til 4,6% etter en volumøkning på drøyt 9.000 biler. Nordiske registreringer 1/1 til 31/7 2002
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |