[]
[] [firmabil.no] []

Resirkulert Renault


Terje Ringen - BilNorge



Renault har avslørt en ny konseptbil som skal debutere i Paris. Ellypse er det klingende navnet, og den er i stor grad bygget av søppel.

Resirkulert stål og aluminium, plastflasker og gamle klær har en sentral rolle i konseptbilen Ellypse. Men Renault viser også avanserte løsninger i bilen, både med hensyn til elektronikk, ingeniørkunst og miljøbevissthet.

Fleksible dører
Designmessig har bilen et kort og rundt frontparti mens bakstussen gir assosiasjoner til nye Megane og Avantime. Den har fire dører, uten den tradisjonelle B-stolpen mellom dørene. På venstre side er fordøren hengslet i front mens bakdøren er hengslet bak. På høyre side kan derimot fordøren enten åpnes på tradisjonelt vis eller tiltes bakover.

Taket er transparent med solceller som driver aircondition-anlegget når motoren er slått av. Setene er slanke og elegante og minner om de vi så i konseptbilen Talisman. De er utformet i skumplast som former seg etter kroppen for å gi maksimal komfort og støtte. Setene kan legges ned i gulvet når du trenger hvile etter en lang kjøretur. En ergonomisk pute sørger da for en komfortabel hvilestilling. Viktig informasjon får føreren fra et stort panel sentralt plassert på dashbordet.

Miljøvennlig
Sidedørene er laget av resirkulert aluminium mens chassis og karosseri er en blanding av aluminium og resirkulert stål. Mange eksteriørdetaljer er utført i polypropylen laget av resirkulert plast. De er ikke lakkert, men dekket av en tynn film som er resirkulerbar.

Gulvet er utført i et materiale som kalles synderme og som for det meste består av små skinnfiller, mens mye av isolasjonen er bomullsfibre fra resirkulert tøy og polyester fra resirkulerte plastflasker og emballasje. Og når Ellypse etter noen år har gjort nytten sin på landeveien, kan resirkuleringen starte om igjen.

I Ellypse viser også Renault et 42-Volts elektrisk anlegg som blant annet inneholder steer-by-wire. Ekstra kraft betyr at flere funksjoner kan bygges inn og at en del hydrauliske systemer kan erstattes i styring, bremser og transmisjon.

Motoren som skal drive Ellypse er en 100-hesters 1,2-liter dCi turbodiesel med et maks dreiemoment på 200 Newtonmeter. Den har også en 12kW elektrisk motor som kan kobles inn også som kan regenerere krefter ved nedbremsing.

Med Ellypse viser Renault at de tenker grønt, og det skal men vel gjøre når man viser seg frem på hjemmebane?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: