Nye Smart underveis
I Daimlerchrysler-sammenheng hendte det meget i Berlin denne week-enden. Først ble verdens første Maybach-sentrum åpnet. Dagen etter ble de to-eggede Smart-tvillingene presentert. Du kan trygt si at her viste Daimlerchrysler frem både bunn og topp. Maybach-åpningen var selvfølgelig spektakulær med 400 gjester fra den tyske hovedstads toppsjikt. 25 slike Maybach Sentra skal åpnes rundt omkring i verden, i realiteten er det en bilforretning vi snakker om, men alt Maybach er selvfølgelig litt finere enn det vi er vant til, til daglig. Smart bygger forresten også ut sine service- og shopping-sentra. Fra dagens 106 punkter i Tyskland skal nettet utvides til 115 salgssteder og ytterligere 72 nye servicepunkter. Målet er at en Smart-kjører aldri skal ha mer enn 30 minutter til et service-sted, og max 40 minutter til et salgspunkt. Utbyggingen skyldes, fortelles det, det økende salgstallet som krever større verkstedkapasitet, og den økende bruktbilvirksomheten hos Smart-forhandelerne. Pluss det økende modellprogrammet.
Roadster og Roadster Coupé La oss være enige om at Smarten vel er litt mer relevant enn Maybach. 790 kg. tomvekt, den kjente tresylindrede motoren på 82 hester og 110 Nm, og 2 seter – det høres ut som skikkelig moro i gammel Austin Frogeye Healey Sprite forstand. 0-100 på rundt 11 sekunder og ca. 180 km/t i toppfart er heller ikke akkurat verdier man skryter av blant tøffe venner på brygga, men så er da ikke et forbruk på 0,55 l/mil noen særlig belastning heller, verken for lommebok eller miljø. Hvor brukbar den er aner vi selvfølgelig ikke, og om den er akkurat like lite komfortabel som den opprinnelige Smart’em aner vi heller ikke. Men lett vekt, det samme hærlige klikk-klakk gearskiftet – opp og ned seks trinn, masse turtall og god låt - dessuten vind i håret og fluer på tenna – vi kan nesten ikke vente. Parisutstillingen blir debut-scenen, men i salg kommer den ikke før i april – klar til påskesolen. Den skal koste ca. 15.000 Euro, og de av dere som går rett til Tollvesenets kalkulator for å finne ut hvor dyr den blir må notere følgende nøkkelverdier: 698 ccm, 790 kg og 60 kW. Eller vent til den blir importert, Smart Norge A/S er for lengst registrert, Bertel O. Steen er snart klar. La det også være presisert at dette er bare en mellom-modell mens vi venter på neste mann. Den blir seriøs, Mitsubishi-basert konstruksjon og full fire-seter. En gang i 2004, sannsynligvis. Les også: smart tema for variasjoner Artikkel fra www.firmabil.no URL: |