[]
[] [firmabil.no] []

Separasjonen er reell: Rolls flytter fra Bentley


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



I forrige uke forlot den siste Rolls-Royce’n fabrikken i Crewe. Og den 16 september tilhører anlegget Bentley Motors Ltd – et heleid datterselskap av VW – og Rolls-Royce flytter til ny adresse. Etter 70 års samliv.

Den siste Rollsen fra det gamle regimet var en Corniche cabriolet i Silver Storm-type lakk, med et spesielt interiør som var designet på basis av det man finner i fabrikkens 95 år gamle Silver Ghost.

Som kjent bestemte Vickers seg for å selge bilvirksomheten sin i 1998. Men det fantes ikke et eneste britisk firma som ville legge noen kroner på bordet. Kanskje de ikke trodde det var sant at disse britiske helligdommene kunne selges, at staten eller kirken eller kongehuset ville intervenere?

Det ble imidlertid ekspansjonskåte Ferdinand Piëch som la ganske mange penger på bordet. Litt for mange penger, viste deg seg, for han hadde ikke oppdaget at Rolls-Royce navnet ikke fulgte med. Det var det nemlig flymotor-virksomheten som eide, og de ville ikke overlate det til VW. Derimot hadde de gode flymotorforbindelser med BMW, så for lusne 60.000 Euro fikk BMW kjøpt verdens mest anerkjente bil-merkenavn.

Dermed gjorde VW noe som må kunne kalles en generøs gest. De eide nemlig retten til Rolls’ens kjente kjølerfigur, The Flying Lady, og til den karakteristiske RR-grillen. Rettighetene til disse elementene overførte VW til BMW, uten vederlag.

Imidlertid, vet vi nå, beholder de den gamle Silver Ghosten og et par andre berømte historiske Rollser, VW akter ikke å gi slipp på alle røttene, nei.

En liten repetisjon kanskje. Rolls-Royce tilhører de eldre bilfabrikkene her i verden, om to år kan de feire 100. W.O. Bentley kom i gang litt senere, i 1919 og det eventyret varte bare til 1932. Da ble boet auksjonert bort som en virksomhet i drift, og – noen påstår det ikke skjedde helt etter reglene – Rolls Royce snappet opp bedriften rett for nesen på Napier. Bentley selv fortsatte å designe mektige biler, men for andre. Blant annet en prakt-Lagonda som også fikk en god Le Mans historie i likhet med bilene som bar hans eget navn.

Og nå skal altså de to begynne å leve hver for seg igjen. Egentlig er det en berikelse for bilverdenen. I alt for mange år har det vært parallelle modeller derfra nå, hvor bare grillen har fortalt hvilket merke det er. Det kommer det til å bli slutt på nå.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: