[]
[] [firmabil.no] []

StreetKa endelig klar, med SportKa rett etter


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det er vel ikke noen bombe at StreetKa ikke blir noen bombe. Med en 90 hesters motor ser den atskillig råere ut enn den er. Men du store verden så mange poeng den får for sin magnetisme. En skikkelig posør-bil i positiv betydning. Den endelige utgaven kommer til Paris.

På en måte er StreetKa litt trist. Den er et høydepunkt fra Ghias virksomhet, et Ghia med enorme italienske karosseritradisjoner som ikke eksisterer lenger. Ikke lenge etter at konseptet debuterte i Torino i 2000, ble Fords ganske selvstendige karosserifilial slaktet. Den var ikke tilpasset dagens cyber-miljø. Og det er bare et par måneder siden alle de flotte – og mindre flotte – Ghia-konseptene ble solgt på auksjon. Ghia er i realiteten dau som en sild.

Men StreetKa ovelevde slaktingen, den gjemte seg bort hos Pininfarina som har modifisert den litt, gjort den klar for produksjon og er i ferd med å innrette en egen produksjonslinje der den skal trille av fra begynnelsen av neste år. Produksjonsutgaven vil debutere i Paris og de første leveransene vil skje utpå tidlig-våren.

Dette betyr nok også at de spesielle StreetKa-sidene til Ford snart kommer til å inneholde mer enn bare en popstjernes forhold til denne flotte bilen, du kan holde deg oppdatert på www.streetka.com.

Bildene viser at det ikke er store endringer Pininfarina har gjort i forhold til det opprinnelige Dave Wilkie/Hugo Nightingale designet. Litt lettere i støtfangeravdelingen, andre lys foran og bak selvfølgelig og en frontrute som er bedre tilpasset et stofftak er det man legger merke til med en gang.

Leser man spesifikasjonene ser man at i forhold til Ka er sporvidden foran og bak økt mens fjæringen er senket med ca. 30 mm. Det burde ikke være noe i veien med egenskapene i denne avdelingen, her ser vi for oss en virkelig by-racer med mer stil enn de fleste. Det er som sagt stofftak her, ikke noe fancy Peugeot CC el-drevet ståltak. 30 sekunder må du regne på jobben med å få cabrioleten ned (eller opp). Målgruppen er i vesentlig grad kvinner, så her er det tatt hensyn til manikyr-regninger ved utformingen av betjenings-organene.

Sentrallås og elektriske vindusheiser finnes imidlertid i tillegg til førsteklasses stereoutstyr og virkelig lekre interiør-opsjoner. Under designer-klærne vil man finne en 1,6 liters bensinmotor på 90 hester. 12,1 sekunder til 100 og litt over 170 km/t for dem det måtte interessere – akkurat når det gjelder denne bilen tror vi imidlertid det er andre detaljer som kommer til å bety mer. Som for eksempel: ”kan jeg få min i går?”

Ved siden av StreetKa komme det til å stå en SportKa i Paris, og den er det dumt å overse. Her har man tak og fire seter, men ellers mye av det StreetKa byr på pluss enda fem hester. Ny front og hekk samt spesielle felger vil sladre om at vi noe spesielt på gang her. Hvor spesielt tar det imidlertid enda en stund før vi kan fortelle nærmere om, denne vil ikke bli klar før til neste høst.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: