[]
[] [firmabil.no] []

Bentley coupé - opus 4


Terje Ringen - BilNorge



Husker du ”Bit for Bit – Bilde for Bilde” som Roald Øyen ledet på NRK for noen år siden? Muligens har noe tilsvarende vært vist på BBC. I alle fall avslører Bentleys markedsavdeling nok en gang nye detaljer rundt sin kommende GT coupé.

Denne gangen legger Bentley vekt på at bilen er en ekte 2+2 med plass for hele familien, to voksne og to barn, og deres bagasje. Og familien skal kunne forflytte seg over store distanser med en høy grad av komfort. Dette kunne selvsagt vært løst ved å bygge en stor bil, men Bentleys designere var opptatt av at deres nye prestisjemodell skulle være kompakt, sportslig og tilfredsstille kravene fra de mest kresne med hensyn til kjøreegenskaper.

For å spare plass under panseret og oppnå et minst mulig overheng fremme på bilen, satset Bentley på en W-løsning for sin 12-sylindrede motor med et volum på hele 6 liter. Løsningen kan best beskrives som to V6-blokker plassert med bare 15 grader mellom seg plassert på en felles drivlinje. Plassen man sparte i motorrommet kom passasjeravdelingen til gode.

Å finne riktig posisjon for forsetene var neste oppgave som skulle løses. Bentleys team dro til New York og tok mål av profesjonelle baseballspillere for å tilpasse bilen til målgrupper som tidligere måtte se langt etter sportsbiler. Basert på disse opplysningene har de laget en seteløsning som er svært fleksibel og som åpner mulighetene for nye kundegrupper.

Til slutt la man vekt på å designe et bagasjerom med mest mulig kapasitet. For å få til dette plasserte man den store 90-liters bensintanken på gulvet, i stedet for - den vanlige løsningen i denne type biler – mellom baksetet og bagasjerommet. Resultatet ble et bagasjerom på 355 liter med ”skiluke” som lar to par ski og to snøbrett stikke inn i kupéen. For de som ønsker mer konvensjonell bagasje lover Bentley plass til to store kofferter og en middels stor, mens golffantaster får med seg to sett med køller og fortsatt har plass til en koffert.

Det høres ut som designteamet har taklet sine utfordringer med stil.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: