[]
[] [firmabil.no] []

Ny Espace klar for Paris


Terje Ringen - BilNorge



Den første Espace kom på markedet allerede i 1984. Siden den gang er 870.000 biler produsert i samarbeid med Matra. Fjerde generasjon Espace skal lanseres på årets Paris-utstilling.

Renault legger lista høyt og forteller om et salgsmål på 450.000 Espace innen utgangen av 2009. Allerede i 2003 er målet å oppnå en markedsandel på 20% av det europeiske MPV-markedet.

Espace IV har fått et moderne utseende med trekk fra sine søsken, Vel Satis og Avantime. Større sporvidde og felger på mellom 16 og 18 tommer sørger for et tøffere utseende enn hos forgjengeren. Bilens bakstuss er designet med tanke på de som befinner seg i tredje seterad, og som hos forgjengerne rommer nye Espace inntil 8 personer. I tillegg til den vanlige versjonen komme også en Grand Espace som er 20cm lenger og tilbyr et bagasjerom på 456 liter selv med syv seter. Som 2-seter er volumet på over 3.000 liter.

Komfort
Renault har alltid vektlagt komfort i sine Espace-modeller, og i årets nykommer er lista lagt høyere enn noensinne. Fra klimaanlegget kan du for eksempel hente ut frisk, kjølig luft for alle tre seterader. Innstillingen kan foretas individuelt for hver passasjer.

Ønsker du en lys kabin velger du Espace med soltak. Da får du 2,16 kvadratmeter glass over deg og til sammen 7,42 kvadratmeter glassflate, mye takket være en stor frontrute med panoramautsikt.

På sikkerhetsfronten er 8 kollisjonsputer standard, deriblant nyutviklede brystputer for passasjerene i andre seterad. Nødbremse-assistent og ESP som retter opp understyring er også standard sammen med en dekktrykkmonitor som gir deg beskjed dersom dekkene trenger mer luft.

6 motorer
Du kan velge mellom seks alternative motorer. Kraftigst er en 3,5-liters V6 bensinmotor på 245hk med et maks dreiemoment på 330Nm ved 3.600 omdreininger. Foretrekker du å kjøre på mørkere suppe velger du 3,0 dCi dieselmotor på 180hk og 350Nm (ved 1.800 o/min). Ytterligere 2 dieselvarianter (2,2dCi/150hk og 1,9dCi/120hk) og to bensinmotorer (2,0/165hk og 2,0/140hk) er tilgjengelige sammen med 6-trinns manuell eller 5-trinns automatkasse.

På komfortfronten benytter Espace IV teknologi hentet fra den luksuriøse Vel Satis, som for eksempel automatisk parkeringsbrems og bi-xenon lys. På utstyrsprogrammet står også navigasjon med sammenleggbar monitor, parkeringssensor, samt regn- og lyssensor.

Et Renault Card sørger for at vinduer lukkes og dører låses når du forlater bilen, og lar deg starte uten å sette kortet i noen spesiell holder. Nye Espace får neppe færre tilhengere enn sine forgjengere.

FOTOALBUM: (KLIKK for store bilder)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: