Mer sport fra Toyota
Toyota er kjent for kvalitet og slitestyrke. Men det finnes også noen sportslige innslag i porteføljen deres. Til Paris har de med seg MR2 og Celica i litt oppjusterte versjoner. MR2 Innvendig finner du flere forkrommede detaljer og bryterpanelet er blitt mer sporty og lettere å betjene. En nyhet er også at MR2 kan leveres med elektroniske hjelpemidler som VSC (stabilitetskontroll), TRC (tractionkontroll) og BA (bremseforsterker). For en uerfaren sjåfør kan dette være nyttige hjelpemidler, for på regnvåt asfalt har bakstussen på MR2 lett for å slippe hvis du er litt hissig på gassen. Den sekvensielle gearkassen (SMT) har fått 6-trinn, noe som forbedrer akselerasjonen. Samtidig er responstiden blitt raskere når du gearer opp og ned via knappene på rattet eller spaken mellom setene. Fjæring, styring og hjul er også forbedret for å øke kjøregleden. Bak sitter nå 16-tommers felger mens de foran fortsatt er 15 tommer.
Celica T Sport har også fått de samme elektroniske hjelpemidlene som MR2, og dette kan mot pristillegg også leveres i standardutgaven. Støtdemperne er nye og gir bedre komfort og veigrep enn den tidligere varianten. Det samme gjelder styringen. Kosmetiske endringer er ellers foretatt både i eksteriør og interiør, noe som blant annet innebærer større luftinntak, nye farger og avstemning av fargene i instrumenter og audioanlegg. Celica vil fortsatt kunne leveres med to alternative 1,8-litere. Som T Sport yter den 192hk mens standardutgaven byr på 143hk. Toyota Norge vil foreløpig ikke ta de nye modellene av MR2 og Celica til lager, men din Toyota-forhandler skaffer deg gjerne et eksemplar på spesialbestilling. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |