[]
[] [firmabil.no] []

Konsepter i fleng fra Peugeot


Terje Ringen - BilNorge



Ikke mindre enn seks konseptbiler varter Peugeot opp med på Paris-utstillingen. Noen av dem har vi møtt før, mens andre er flunkende nye. Etter suksessen med 206CC viser de nå en lekker 307-variant på samme lest.

Fire varianter er allerede lansert av Årets Bil i Europa, Peugeot 307. Du får den som 3- og 5-dørs kombikupé, som stasjonsvogn og som flerbruksbil med inntil 7 seter og tilleggs-betegnelsen SW. Men hovedattraksjonen på den kommende Paris-utstillingen blir nok konseptbilen 307CC, en variant med sammenleggbart ståltak.

CC står for coupé og cabriolet, og 307-varianten er en ekte 4-seter med samme akselavstand som kombikupéen. Lengden er økt med 12cm for å gi plass til ståltaket samtidig som du kan ta med deg litt bagasje. Høyden er krympet med nesten 10cm og den måler 1,44m på gummilesten.

307CC har elegante linjer med typisk Peugeot front og lysdioder i de store baklyktene. Et ekstra bremselys er sentralt plassert i den diskrete hekkspoileren oppå bagasjelokket. Innendørs dominerer skinn og sportslige instrumenter. Under panseret kan de vanlige 307-motorene plasseres, men i denne sitter en 16-ventilers 2-liter med doble kamaksler og en effekt på 180hk.

Sésame
Sésame er en urban bil i det kompakte B-segmentet. Det mest markante ved bilen er dens to elektriske skyvedører. Det gir lett adkomst til bilen selv i de trangeste P-hus. Interiøret er lyst og trivelig grunnet en stor frontrute og et sotfarget glasstak som dekker hele kupéen. For øvrig kjennetegnes den, som 206 og 307, av et kort panser.

H2O
I H2O er, som navnet antyder, vann hovedtema. Den drives av en brenselcelle og er så miljøvennlig at eneste ”avgass” er rent vann. Hydrogen og oksygen i kontakt er drivmiddel og dette danner i sin tur vann, varme og elektrisitet som driver bilen. Vann fra den ombordværende tanken kan også benyttes for brannslukking.

607 Pescarolo
Med 607 Pescarolo viser Peugeot at deres store sedan også kan være sporty. Store luftinntak sørger for tilstrekkelig kjøling og bilen er senket med 25mm for økt bakkekontakt i høye hastigheter. 19-tommere med bred gummi klistrer bilen til bakken og doble, forkrommede eksosrør sørger for at den kraftige motoren får puste ut.

Innendørs er det lær med sømmer i kontrastfarge, og navnet Pescarolo får Le Mans-entusiaster til å nikke anerkjennende. Det er nemlig navnet på Peugeots partner i det legendariske 24-timersløpet. Denne 607en er tiltenkt motoren som benyttes i løpet, i gateversjon ville den kunne yte i overkant av 400hk.

RC Spar og Ruter
Disse sportskupéene har du møtt på BilNorge tidligere, i forbindelse med Geneve-utstillingen i mars. RC Spar, den sorte, er utstyrt med en 2-liters bensinmotor på 180hk mens RC Ruter har en 2,2-liters Hdi dieselmaskin på 175hk. På tross av heftige ytelser er begge relativt beskjedne på forbruket.

FOTOALBUM: (KLIKK for store bilder)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: