Jeep får ny logo
Mye historie i den nye logoen til Jeep. Den viser jo fronten, grill, lykter, vippbar frontrute, på den opprinnelige WW2-Jeepen. Ny logo og nytt slagord skal være med på å doble Jeep-salget gjennom det kommende ti-året. Daimlerchrysler har lenge sagt at Jeep er selskapets mest ubenyttede fortrinn. Med andre ord: Jeep har alltid vært der, men man kan få så mye mer ut av merket. For eksempel et årlig salg på 800.000 - i dag ligger det på 400.000. Etter at Jeep tapte rettssaken mot Hummer, som ble beskyldt for å ha rappet Jeep-fronten, som man så på som en merkevare, har endelig Daimlerchrysler bestemt seg for å gjøre noe ut av Jeep. Man har bestemt seg for å flytte merkets profil. Det er ikke bare Hummer som er konkurrenten, markedet oversvømmes av firehjulsdrevne biler, med mer eller mindre krigersk utseende. "Men Jeep er den virkelige Amerikanske Helten", sier DCs markedsføringsfolk. "Jeep var en viktig del av frigjøringen etter annen verdenskrig. I en Jeep gjør man de riktige tingene. Jeep er ikke noen drapsmaskin, og folk blir ikke redde, og får ikke vonde assossiasjoner, når de ser en Jeep" tilføyer de, med klar adresse til andre biler med fersk kriger-historie. Så blant annet derfor lager man en logo med klare hentydninger til helte-rollen, og man bytter ut den gamle en-linjeren "Jeep, There's Only One", med "Only in a Jeep" som faktisk ble brukt i åtti-årene. Men man kommer også til å endre annonsebudskapene skikkelig. Det er slutt på at alt skal konsentreres om Rubicon Trail, en av verdens tøffeste off-road ruter i California, som alle Jeeper skulle klare før de ble sluppet løs på markedet. I stedet skal man konsentrere seg om Jeep som den snille naboen. "Jeep har et stort rescue-potsensiale, store muligheter for å hjelpe andre" er budskapet. Som blant annet illustreres med en Jeep som bryter gjennom en islagt vik slik at en sel-unge kan forenes med moren. "Jeep-brukere stopper og hjelper andre" får vi høre fra selskapets folk. Uten at det blir sagt direkte kan det vel hende at også bilens egenskaper skal bli litt mindre off-road orienterte. Takket være ekstra solide komponenter kan en Jeep fort veie 4-500 kg. mer enn en konkurrent, og dette er komponenter den ikke kan dele med andre Daimlerchrysler-produkter. For skal Jeep nærme seg en million er det opplagt at den må bli mindre spesiell. Og det er vel det vi ser signaler på nå. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |