Ny Accord for Japan og Europa
Som fast gjest på BilNorge kunne du i begynnelsen av august lese om den nye USA-Accorden. Nå kommer modellen som er aktuell for Norge. I Paris står den utstilt, men vi lar deg allerede i dag smugtitte på de første offisielle bildene. Sports Saloon er begrepet Honda bruker om ny Accord, og selv om den ikke har et revolusjonerende design, slik mange hadde forventet og spekulert i, gir den et positivt førsteinntrykk. Offisiell lansering skjer i Paris om noen uker mens salget starter tidlig neste år.
Laget for Europa To helt ny aluminiumsmotorer er på plass, begge med Hondas i-VTEC teknologi. Minste alternativ er en 2-liter på 155hk og et maks dreiemoment på 190 Newtonmeter ved 4.500 omdreininger. Den er bensingjerrig og skal klare seg med 0,75 på mila ved blandet kjøring. Alternativet er en 2,4-liter som yter 190hk ved 6.800 omdreininger. Denne har et dreiemoment på 220Nm v/4.500 o/min og et oppgitt forbruk på 0,94. Sistnevnte har en elektronisk gasspedal (drive by wire). Honda legger vekt på raffinerte detaljer som blinklys i speilene og forkrommede dørhåndtak. Akselavstanden er den samme som hos forgjengeren, men bilens lengde er økt med noen centimeter, noe som kommer passasjerene til gode. Setene gir god sidestøtte og rattet kan justeres i både lengde- og høyderetning for å gi optimal kjørestilling.
Velutstyrt Støydempingen er utstrakt, noe som ikke minst skyldes at nye Accord har svært lav luftmotstand (0,26Cd). Til sammenligning kan vi nevne at Honda Insight, en av de serieproduserte bilmodellen med lavest luftmotstandskoeffisient har en verdi på 0,25Cd. Når salget av nye Accord sedan starter tidlig neste år vil den også etter hvert få følge av en stasjonsvogn. I løpet av 2003 tilbyr Honda også sin egen, nyutviklede dieselmotor til Accord. I Europa anser de Alfa Romeo, Audi, Saab og Volvo som sine hovedkonkurrenter. Det må da være godt å slippe konkurrenter fra mer hjemlige trakter! FOTOALBUM: KLIKK for store bilder Artikkel fra www.firmabil.no URL: |