EUs bilavgifter - ikke akkurat en sensasjon!
I går skrev vi – nok en gang – at EU-kommisjonen ber medlemslandene harmonisere sine bilavgifter. I dagens trykte kvalitets- og tabloid-presse er dette blitt til at EU-forslag kan gi billigere norske biler. Hallo!!! Grunnen til at vi i det hele tatt tok opp dette i går , var at det var dagen da det Europeiske innenriksdepartement la frem en melding, som i beste fall kan tolkes som en anbefaling, om at medlemslandene ryddet opp i alt bilavgift-surret sitt. De av dere som følger med på BilNorge ville ha sett denne meldingen allerede 3. august. Da var kommisjonen nettopp ferdig med Gruppeunntaket og kunne begynne å tenke på andre bilting. Der kunne vi sitere Frits Bolkestein, han har ansvaret for ”hjemmemarkedet”, EUs innenlands handelsområde. Der viser han til registreringsaviften som skaper store problemer hvis en registrert bil skal selges eller flyttes til et annet EU-land. Da blir ikke reg-avgiften refundert. 10 av de 15 medlemslandene praktiserer den type engangsavgift, fortalte han, og den er såpass sprikende at den varierer fra 275 Euro i Italia til 15.000 Euro i Danmark. Kommisjonen vil ikke legge seg opp i provenuet til de forskjellige medlemslandene, men foreslår at bilavgifter blir lagt på bruk og ikke på innkjøp. Det er hele historien, og den foreslåtte oppskriften er ikke ukjent. Den har vært oppe i vår norske avgiftsdebatt siden vi hadde gummiavgift i 20-årene, bensinavgift er selvfølgelig også en bruksavgift, men i tillegg har vi solide (men ikke så solide som i Danmark) engangsavgifter. Det blir jo ren spekulasjon å gjette på om slike registreringsavgifter vil forsvinne i Europa, og eventuelt når. Det blir enda mer spekulativt å gjette på hva som vil skje i Norge. Det kan selvfølgelig skje i forbindelse med avgiftsomleggingen i 2005, akkurat som det kan skje at Santa Claus is coming to Town. Men det kan like gjerne skje om 15 år. Et lite tips til den trykte pressen: I EU-notisen vår fra tidlig august sto det også at Bolkestein ønsket seg en stadig større del av de årlige avgiftene beregnet ut fra bilens kulldioksyd-produksjon. I skatteforslag-notatet i går ble det derfor også (ikke overraskende) presisert at man burde se på bilskatter etter utslippsvolum. Derfor bør vi kanskje vente sensasjonelle nyhetsoverskrifter snart om SkadeSkatt på BilEksos. La oss bare slå fast at dere som leser BilNorge ikke bare vet mer, men dere vet det også tidligere, enn folk som ikke gjør det. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |