Europasalg: på hvor mange biler?
De av dere som følger oss ganske tett vet at vi bruker ACEA, sammenslutningen av europeiske bilfabrikker, som kilde for europeisk salgsstatistikk. Nå har det åpenbart gått helt i spinn for foreningen. De har aldri vært raske med å legge sammen tallene fra EU og EFTA-markedene. Det er jo tross alt tall fra nesten 20 land som må legges sammen, slik at aldri har vi regnet med noen månedsstatistikk før ca. den 15. i etterfølgende måned. Men nå har vi ventet litt lenger, kan man si. Den 11/7 kom statistikken for juni. Etter det har det ikke skjedd en ting. Ingen juli-statistikk og slett ingen august-heller – men det er kanskje for tidlig, selv om alle landene har fortalt hvor mye de har solgt. Men på et område ligger ACEA foran. De har allerede lagt ut en pressemelding om farvel til blyet bensin – den har ligget der i mange dager nå, datert 30. september! Men vi skal droppe den, og heller se litt nærmere på nybilsalget i Europa. Selv om de følgende tallene ikke akkurat kan sammenliknes direkte med ACEA-tallene er det to betydelige overraskelser i oversikten. Det mest positive er at Tyskland ser ut til å ha tatt seg sammen. Rett under 250.000 personbiler er fremdeles godt under fjorårets august, men utviklingen tyder på at nedgangen nå er slutt. Den tyske bilindustriforeningen sier selv at det ser ut som om fabrikkene har lagt inn et høyere gear, men fremdeles har litt for lavt turtall. For oss er ikke det noen god metafor, det betyr at det blir enda vanskeligere å akselerere. Den andre overraskelsen var nedgangen i Frankrike. Riktignok hadde man regnet med en nedgang mens folk ventet på nye biler fra Paris-utstillingen, men 122.000 enheter, 18 prosent under fjoråret, var vesentlig verre enn ventet. Italienerne øker, engelskmennene surfer fremdeles, Portugal og Belgia ned, Norden forsiktig opp, totalt er salgstakten i Europa nå slik at det peker mot 14,4 millioner i årssalg. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |