Supermini fra Suzuki til Paris
BMWs Mini har vist folk hva det i praksis betyr når en liten bil står på 18-tommers hjul. Det betyr krefter. Det har også Suzuki oppdaget nå, deres konseptbil til Paris har tatt akkurat dette elementet og bygget resten rundt det. Når yttermålene er såpass kompakte som 365 x 173 gjør 18-tommere inntrykk. Krefter, dynamikk og stabilitet stråler det ut av et slikt uttrykk. Det skal vi se i virkeligheten på bilutstillingen i Paris når Suzuki drar teppet til side for sin Concept-S studie. Men det er nok mer vi skal få se. Det skulle ikke forundre om fronten på denne bilen forteller oss om den nye retningen på Suzukis produksjonsbiler. Et slikt panser, panoramarute og vertikale frontlys tror jeg nok vi skal få se en del av derfra i tiden som kommer. Nå ville bilen ellers vært kraftig nok uten de visuelle hjelpemidlene, men da ville ingen visst det. En alu-motor på 1,6 liter med 16 ventiler sitter under det korte panseret og via en sekstrinns klikk-klakk kasse drar den alle fire hjulene gjennom et permanent system. Innvendig er mye av designet hentet fra motorsykkel-avdelingen. Luftige klokker som sitter mellom det som ser ut som vingene på en gammel dobbeldekker, men med en kommandoavdeling som er hentet fra PC-verdenen og som vi for øvrig møtte på den forrige Paris-prototypen deres, GSX-R/4 het den. Akkurat den avdelingen er for øvrig forfinet enda mer nå. For eksempel avslører fingeravtrykket ditt hvem du er og ut fra den kunnskapen blir motorkarakteristikk og drivverk/chassis avstemt til det mønsteret du har vist at du pleier å kjøre etter. MP3 og sat-nav og slike ting behøver vi vel ikke en gang å nevne mer? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |