Ny XJ sedan: "Et kunstverk"
Jaguar flysendte en British Racing Green utgave av sin nye XJ saloon til Detroit, for at Ford-styret skulle få se det endelig resultatet før bilen debuterer i Paris. Deretter fikk et utvalg amerikanske journalister møte den hos en Jaguar-forhandler rett utenfor Detroit. Ian Callum, Jaguars sjefdesigner, var selvfølgelig til stede og beskrev bilen som et rent kunstverk. Imponerende bredskuldret på uvanlig store 19-tommers hjul gir den et mektig inntrykk i følge de som så den. Samtidig som den har Jaguars tradisjonelle mykhet og eleganse. Helt i tråd med det vi slett ikke trenger nå, men som åpenbart mange vil ha, er den lenger, høyere og bredere, men takket være noen kunstferdige grep på strukturen har man blitt kvitt mer enn 200 kilo i forhold til den utgående modellen, samtidig som den nye er blitt meget stivere. Den gamle XJ, som i virkeligheten stammer helt tilbake fra 1968, har solgt rundt 20.000 i året, hvorav 10.000 gikk til USA. Den nye må begynne å selge vesentlig mer. Riktignok er Jaguar et av de merkene som har økt mest i USA i år – opp 68% - men det er i stor grad takket være fete tilbud som fabrikken vanskelig kan ha tjent noen penger på. Og Ford har jo satset på at bilene fra Premier Automotive Group, som Jaguar er en del av, skal sørge for tre firedeler av Fords profitt i 2005. I dag er det kanskje 15%, og det er det Volvo som står for nesten alt sammen. Tror man, Ford gir nemlig ikke detaljer. Norge er svært involvert i denne nye bilen. Aluminium og teknologi fra Hydro er sentrale ingredienser i den nye bilens karosseri og bærende konstruksjon. Derfor er det vel egentlig litt trist at ut fra de bildene vi har sett så langt ser ikke bilen spesielt spennende ut – uansett hva Callum sier. Det ser ut som en forbedring av den gamle XJ, men ikke som en XJ som skal føre merket inn i et nytt århundre. Kanskje tar vi fullstendig feil, det vil Paris vise. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |