Italia GP: Fortjent seier til Barrichello
Rubens Barrichello tok en velfortjent seier foran Michael Schumacher på Ferraris hjemmebane, Monza. De antatte sterkeste motstanderne, Williams, måtte bryte med tekniske problemer i begge sine biler.
Da oppvarmingsrunden startet fikk ikke Jarno Trulli start på sin Renault. Dermed fikk italieneren et elendig utgangspunkt for løpet som han måtte starte aller bakerst. Drevet frem av sine landsmenn på tribunen ga aldri italieneren opp, og han ble til slutt belønnet med viktige poeng. Fremst på startplata sto Juan Pablo Montoya i Williams ved siden av Michael Schumacher i Ferrari. De samme to teamene la beslag på andre startrekke med Ralf Schumacher og Barrichello. Begge Williams-bilene kom godt i gang men var nær ved et sammenstøt i første sjikane. Ralf Schumacher stakk i tet fulgt av Montoya mens Barrichello fikk en bedre start enn Schumacher og inntok 3. plassen. Tøff start Da bilene passerte etter første runde kom de to blå-hvite i tet med Ralf Schumacher foran Montoya. Bak disse fulgte de røde med Barrichello og Schumacher foran Kimi Räikkönen i McLaren, Eddie Irvine i Jaguar, og - ganske overraskende de to Toyotaene med McNish foran Salo. David Coulthard fikk ødelagt sin frontvinge i første sjikane og måtte inn i depotet og skifte denne, noe som førte ham helt bakerst i feltet. Etter tre runder var det tydelig at Ralf Schumacher hadde motorproblemer i sin Williams, og han ble først passert av Montoya og deretter av Barrichello. Sekunder senere gikk Ralfs BMW-motor opp i røyk samtidig som Barrichello attakkerte Montoya og kom seg opp i tet. Colombianeren virket overrumplet av Barrichellos angrep, hadde en liten avkjøring, og dermed ble han passert også av Michael Schumacher. Dermed hadde vi et velkjent scenario med to Ferrari i tet foran Montoya. Bak disse var det tett kamp mellom Kimi Räikkönen, Eddie Irvine, Allan McNish og Mika Salo om de neste plassene. Snart passerte Olivier Panis i BAR Mika Salo og presset Allan McNish kraftig. McNish kjempet tappert, men fikk etter hvert tekniske problemer og måtte bryte. Tette dueller Mange tette dueller utspant seg, og etter 16 runder kjørte Felipe Massa inn i Pedro de la Rosa slik at begge måtte bryte. Samtidig begynte depotstoppene og det ble tydelig at Ferrari hadde valgt forskjellig strategi for sine to førere. Barrichello skulle ha to stopp mens Schumacher skulle greie seg med ett. Hvilken strategi ville være den beste? Barrichello tok sitt første depotbesøk etter 19 runder og kom tilbake på banen som nummer to bak Michael Schumacher, og med god margin til Montoya på 3. plass. Etter 28 runder kjørte Schumacher inn til sitt første og eneste stopp mens Barrichello igjen overtok ledelsen og bygget opp et solid forsprang. Uheldige finner Den uheldige finnen, Kimi Räikkönen, har vært offer for de fleste av McLarens tekniske problemer denne sesongen. Etter 30 runder, mens han lå på 4. plass i Italia Grand Prix, måtte han igjen bryte da hans Mercedes-motor sa takk for seg. Dermed avanserte Eddie Irvine i Jaguar til 4. plass og pallen var innenfor rekkevidde. Mika Salo i Toyota gjorde en dum feil da han var inne for sitt depotstopp etter 30 runder. Den rutinerte finnen brøt den hvite sperrelinjen og ble straffet med en drive through penalty som medførte at han mistet sjansen til en sannsynlig poengplass. Etter 33 runder kjørte Montoya i depotet med ødelagt hjuloppheng og måtte bryte. Dermed måtte Williams dra poengløse fra Monza. Barrichello tok sitt andre og siste depotstopp etter 36 runder. Han kom tilbake på banen i tet, noen få meter foran teamkollega Schumacher. Deretter var brasilianeren aldri truet og kunne cruise inn til sin tredje seier for året. Michael Schumacher tok en like trygg 2. plass mens en glad Eddie Irvine tok sin og Jaguars første pallplassering for året. Renault sikret seg viktige poeng i mesterskapet gjennom 4. plass til Trulli og 5. plass til Button. Olivier Panis sørget for at det siste poenget gikk til BAR. David Coulthard klarte etter uhellet under starten å avansere til 7. plass ved å passere Fisichella få runder før mål. Fornøyde vinnere -Bilen min ble bare bedre og bedre gjennom hele løpet, sa en fornøyd Rubens Barrichello etter målgang. -Bridgestone har gjort en fantastisk jobb med dekkene, og to stopp viste seg å være den beste strategien i dag. Det er fantastisk å ta dobbeltseier foran alle tifosiene her på Monza. Eddie Irvine var glad for å være på podiet, men var nervøs mot slutten av løpet. -Det er ekstra stort å være på podiet når det går så lang tid mellom hver gang, kommenterte han. -Mot slutten av løpet var bremsene svært dårlige, så jeg måtte bruke gearene og hele banen for å trygge plasseringen min. I løpet av helgen er det også klart at Bahrain får en GP-runde i 2004. Hvilken bane som ofres i den forbindelse er ikke klart, men sannsynligheten er stor for at Imola blir borte. Store nordiske prestasjon ble vi også vitne til på Monza da svenske Bjørn Wirdheim vant Formel 3000-løpet på banen lørdag. Og søndag formiddag ble et norsk team under ledelse av Hogne Hogganvik fra Reiselyst og Bilforlagets markedssjef Knut Skallerud mestere i en uhøytidelig dekkskift konkurranse i regi av Michelin. 9,84 sekunder brukte de 8 nordmennene på å skifte fire hjul og kunne fornøyd ta med seg hjem hver sin modell av Pedro de la Rosas Jaguar hjem til Norge. Michael Schumacher har allerede vunnet VM og Rubens Barrichello tok gjennom dagens seier viktige poeng i kampen om 2. plassen. Neste VM-runde er USA Grand Prix som kjøres i Indianapolis om to uker. Resultater Italia Grand Prix: Pos Fører Team-Motor Dekk Resultat 1 Rubens Barrichello Ferari B 1:16:19,982 240,709km/t 2 Micheal Schumacher Ferrari B + 0,255 3 Eddie Irvine Jaguar-Cosworth M + 52,579 4 Jarno Trulli Renault M + 58,219 5 Jenson Button Renault M + 1:07,770 6 Olivier Panis BAR-Honda B + 1:08,491 7 David Coulthard McLaren-Mercedes M + 1:09,047 8 Giancarlo Fisichella Jordan-Honda B + 1:10,891 9 Jacques Villeneuve BAR-Honda B + 1:21,068 10 Nick Heidfeld Sauber-Petronas B + 1:22,046 11 Mika Salo Toyota M + 1 runde 12 Takuma Sato Jordan-Honda B + 1 runde 13 Alex Yoong Minardi-Asiatech M + 6 runder Dekk: B=Bridgestone, M=Michelin Artikkel fra www.firmabil.no URL: |