Nå åpner Frankfurt!
Glem Paris, Geneve, Tokyo og Detroit. I morgen åpner den viktigste bilutstillingen av dem alle. Automechanika i Frankfurt. Hva hadde gårsdagens, dagens og morgendagens biler vært uten underleverandører, uten konstruksjonskonsulenter, uten forhandlere, uten verktøy, uten systemer? Ikkeno! Det er slike tjenester og slike folk denne messen fokuserer på. Det er en kjempemesse vi snakker om, kanskje du ikke kunne klare å bruke fem dager bare å se på rattrekk og muntre neonlys til ettermontering i kupeen, men det er ikke langt unna. Det er imidlertid et poeng at utstillingen er så godt inndelt at er det bare dette du er interessert i så bruker du ikke tid på det andre. Og løftebukker er der, rette-utstyret der og datasystemer der. Men selvfølgelig skal man ha med seg det meste. God fornøyelse! Da skal du innom 4.291 utstillere – tror det eller ei i disse tider med sammenslåinger og konsentrasjoner, 10 prosent flere enn for to år siden. 75% av dem kommer fra andre land enn Tyskland. Og de dekker en gulvflate som måler 300.000. Arrangørene har et program som regner ut den optimale ruten for deg når du laster inn hvilke stands du skal besøke. Det som er spesielt spennende med årets, som kanskje også er forklaringen på hvorfor det er flere utstillere, er at Automechanika nå gjerne vil bli et arrangement for OE, original-leverandørene også. Og da tenker vi ikke på sånne som Bosch og Hella som leverer både til bilfabrikk, grossist og detaljist, men på slike som Lear eller Johnson Controls som bygger store bilmoduler som bare poppes rett inn i angjeldende bil (vi har mye å lære av Kinder Egg). En ny avdeling, Autofutura, er en del av dette konseptet. Der skal det fokuseres på fremtidige interiører og fremtidige kommunikasjonssystemer og denne delen skal også være rammen rundt en konferanse om Original Equipment-leverandørenes rolle i fremtiden. Bare tenk at langs samlebåndet til Smart er fem underleverandører aktive med sine ansatte og sine deler for å få til den komplette bilen. På samlebåndet! Det er ikke lenger bare snakk om levering av en del, nei. Mye av utstillingen kommer selvfølgelig til å preges av den nye gruppeunntaket, forhandleres og verksteders roller i fremtiden vil nok bli belyst og det blir sikkert en del fristende tilbud fra optimistiske kjededrivere. Men ellers vil nok hovedsaken også i år dreie seg om å finne varer av tilstrekelig kvalitet til priser man kan tjene penger på, og verktøy og utstyr som man kan jobbe enda litt raskere med. Obligatorisk er den i hvert fall, og hvis du dropper broene og tar fergene isteden så er Frankfurt bare 14 ½ time unna. Og utstillingen er åpen til den 22.
Automechanika
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |