Nå er Micra klar
Det er ikke noen overraskelse at ny Micra presenteres i Paris. Men vi visste lite om den før den nye March nå er presentert i Japan. Like spennende design som forrige gang, og like usikkert er det hvordan publikum vil reagere. Er den koselig og kul, eller bare snål? Selv synes jeg både fronten og profilen er veldig bra, det er hekken jeg er usikker på. En krympet Beetle, på en måte, og satt på slik at den blir ganske fremtredende. Jeg er ikke helt sikker. Det sies at den er designet både i Japan og Europa, jeg håper ikke det er to forskjellige design de har satt sammen – vi har sett uheldige eksempler på det tidligere. Men sannsynligvis ser det bra ut i virkeligheten, stilsikkerheten hos Nissan har vært ganske utpreget i det siste. En liten finesse er de høye frontlyktene som faktisk ender i små ”sikteskår” slik at føreren ikke lenger skal være i tvil om hvor den raskt synkende fronten egentlig befinner seg. Micra/March er fremdeles en småbil, B-segment her hjemme, og Nissan tilhører de stadig færre som klarer å holde vekten på småbilene under et tonn. 950 kg og ned til 890 veier de forskjellige utgavene på japansk. Samtidig er det ikke noe som mangler, verken på sikkerhetsutstyr eller komfort, ser det ut til. I Japan måler karosseriet 3695 x 1660 x 1525 mm, det eneste som kan endres på den europeiske utgaven er nok eventuelt lengden. Plattformen den sitter på er et felles utvikling med Renault, nye Clio deler den med Micra. Her er akselavstanden på 243 cm, 137 og 146 cm sporvidde foran og bak er nok felles både i Japan og i Europa. Vesentlig lenger akselavstand enn dagens forresten – det vil nok baksetepassasjerene sette pris på. Baksetet kan for øvrig sleides frem og tilbake noen desimeter. Det motorprogrammet som tilbys hjemme er tre bensin-brennere, en på 1,4 liter som byr på 98 hester og 137 Nm. Under der ligger 1,2 literen med 90 hester og 121 Nm, og til slutt har man Mager-modellen som med sine 997 ccm er selvsagt gjest på Treff til Tusen. Derfra kommer det 68 hester og 96 Nm. Men hva japaneren også kan få er noe vi har ventet på lenge. Et firehjulsdrift-system som ikke tar noe ekstra plass. Her er det ingen mekanisk forbindelse mellom motor og bakhjul, slik at plassforholdene inne i bilen blir helt identiske med den rene forhjulsdriftutgaven. Og så er det jeg må ta et forbehold, for tegningene er ikke spesielt tydelige, og teksten er totalt ubegripelig, men systemet er greit, og det ser ut som det er hydraulisk. At motoren også drar en oljepumpe som leverer olje under trykk til en liten oljemotor som drar bakhjulene når firehjulsdrift-behovet er der. (Jeg kan ta feil, det kan være generator, strøm og el-motor). Uansett, her styres firehjulsdriftens ut og inn av føreren ved hjelp av en velgerknapp, men det vil være svært enkelt å erstatte denne med litt elektronikk og du ville få en enda mer elegant fire-matisk. Om denne versjonen, eller den minste motoren, kommer til Europa aner vi heller ikke foreløpig. Hva man imidlertid skal få i Europa er det nye SmartCard systemet. Har du på deg den elektroniske nøkkelen, merker bilen når du nærmer deg slik at den låser seg opp slik at du bare kommer nær en knapp på dørhåndtaket så går døren opp. Ikke noe å stikke inn i noe når du er kommet inn i bilen heller, da starter bilen bare du aktiverer starteren. I Paris får vi se den ferdige produksjonsutgaven, til Norge en gang tidlig neste år. Men om den andre Micra-utgaven vi får se der også vil komme aner vi ikke. Foreløpig kaller de i hvert fall Micra C+C et rent konsept. Det er en coupé/cabriolet modell helt etter Peugeot 206 CC oppskriften med ståltak og dame-apell, og på bildene ser den i hvert fall helt produksjonsklar ut. Dessuten vil den jo dette rett oppi et av de nybygde segmentene som later til å ikke kunne fylles opp fort nok. Men foreløpig kan vi bare håpe. FOTOALBUM: (Klikk for store bilder) Artikkel fra www.firmabil.no URL: |