[]
[] [firmabil.no] []

Renaussan også i Tyskland


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Renault fortsetter den logiske utviklingen det er å samle de to store merkene i konsernet, Renault og Nissan, under et administrativt tak. Nå er det Tysklands tur.

Nå er Renault Nissan Deutschland AG stiftet. Det er de to separate importørene som slås sammen og – ikke unaturlig – er det Renaultbiten som har et lite, formelt overtak i den nye organisasjonen. Den tidligere Renaultsjefen får ansvaret for det hele, pluss ansvaret for Renault, mens den tidligere Nissan-sjefen – som forresten har fått mye pepper fra sin forhandlerorganisasjon i det siste – blir ansvarlig for Nissan-merket.

Det nye selskapet får en struktur som heller ikke er helt uventet. Det blir skilte front-office funksjoner. Salg, Markedsføring, Ettermarked og Kommunikasjon skal alt drives merkerettet. Men felles back-office, og det som skal spare penger og øke effektivitet og gi synergier, er Finans, Organisasjon, Personal, Jus, IT.

En tilsvarende modell finner man flere andre steder i Europa allerede, Nederland og Sveits for eksempel. Og det er ganske opplagt at tilsvarende vil vi se flere steder. Men hva med Norden, der Renault av uforklarlige grunner fremdeles er fornøyd med at Ford lar Volvo sørge for at det bare blir solgt så mange Renaulter som man tåler? Det må være et unikt kapittel i historien om markedsføring og salg av biler.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: