Audi-oppskrift: A8s V8 i S4 OK
Bare for å fortelle at den lille S4 bomben fra Audi blir enda bombere etter Paris. Da kommer den som ny og med en 4,2 liters V8 motor. Nå er det snart flaut å ha under 500 hester. Det er åpenbart ingen ende på kraftpakke-versjoner for tiden. Hvem skulle trodd det på de renslige 90-årene, da vi så frem mot enda flere krevende avgass-regler, økende energipriser og lammende trafikk-kaos? Nå bygger altså Audi V8 motoren fra A8 inn i toppversjonen av A4, som skal finnes både som Sedan og Kombi. Tøft! 410 Newtonmeter snakker vi om her – takk og pris er det permanent firehjulsdrift som overfører dem til bakken. Vi loves til 100 på 5,6 sekunder, 200 passeres etter 20,6 og den elektroniske sperra slår inn på 250. Den chipen vet mange hvor sitter. Utseendemessig er det ikke gjort meget på S4 i forhold til A-utgaven. Litt større luftinntak, litt mer bollete front og hekkskjørt og litt mer utpregede skjermbuer, dessuten forteller jo to feite rør sitt. Ellers er jo det aller meste utstyr hentet rett ut av A4-katalogen. Faktisk er den største endringen skjedd med motoren. Med 344 hester har den ni flere enn i A8-utgaven. Hvorfor? Aner ikke – rettere rør kanskje? I hvert fall drar den over den samme gromme sekstrinns kassa. (Forresten, kom til å tenke på det, samme kraftlinje som i landeveis Spyker, men der sitter - og driver - alt bak. Og de har trimmingsgrader til rett oppunder 500 hester. Og under 500 hester ser ut til å være for pingler for tiden. Se det kan bli en kjapp Avant). Audi lover liebhaberne sine, og dem er det mange av, de første leveringene til våren. Til en pris av 52.000 Euro (eksklusiv avgifter). Artikkel fra www.firmabil.no URL: |