[]
[] [firmabil.no] []

Opel med oljebrenner i racerformat


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Opel som er i ferd med å gjøre masse gravalvorlig, Signum og Meriva og hva det heter alt sammen, og dessuten skal tjene penger igjen, finner jommen tid til å ha det gøy også. Tid til å bygge en dieselracer til Paris.

Utgangspunktet for noe med max fart og minimalt forbruk kunne ikke være bedre. Speedster. Lettvektersportsvognen på Lotusbasis med norskutviklet chassisteknologi. Siden den da er bygget om slik at den går enda fortere skulle den kanskje blitt kalt Speedstere, men det er verken tysk eller engelsk, så det ble som det var. Imidlertid er den blitt meget gjerrig i forbruk også, så derfor har man lagt til Eco foran.

Eco Speedster, vil man med en gang se, er en Speedster med fast tak. På grunn av aerodynamikken selvfølgelig, og når vi snakker 250 km/t er god aerodynamikk et nødvendig hjelpemiddel. Her er Cw-verdien nede på 0,2 og frontarealet må være meget lavt. God aerodynamikk hjelper også til å få forbruket ned, og her snakker vi om en bil som i en vanlig kjøresyklus ikke bruker mer enn 0,25 liter/mil. Og vi snakker ikke engang om bensinpris – vi snakker diesel, eller fyringsolje eller….

Speedsteren er modifisert på andre måter også. Det normale plast-karosseriet er byttet ut mot et i kullfiber. Blant annet på den måten er vekten nå nede i 660 kg. Oppi dette har man montert en debutant, en ny 1,3-liters Common-Rail diesel som skal i seriebiler en gang neste år. Her gir den sine 112 hester som nok er litt mer enn det som kommer i standardutgaven, men her viser den hva den kan. Hva mer den kan er blant annet å operere med et dysetrykk på 1600 bar, med fire ventiler i hver sylinder, med variabel turbogeometri og den klarer å møte EU4 avgasskrav. Motoren tilhører en del av en stort anlagt dieseloffensiv som Opel skal sette i gang nese år. Ikke dumt å blåse ouverturen med denne lille bomben her da.

Dessuten gir det oss muligheter til å minne om at Opel har beriket verden med tilsvarende overraskelser før. For temmelig nøyaktig. 30 år siden la de en 2,1 liters diesel i en Opel GT, trimmet den opp til imponerende (den gang) 95 hester og satte en serie med hastighetsrekorder med den. Noen av dem står for alt jeg vet enda. Men den gang stoppet toppfarten rett sønnafor 200 km/t og forbruket tror jeg nok vi glemte å spørre om.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: