Brenselcelle på to hjul
Hvis du stoppet hos de folka på Bellona-standen på utstillingen på Lillestrøm som mekket en radiostyrt brenselcelledrevet trailer, og snakket med dem, fikk du kanskje høre at det neste prosjektet var å bygget en bc-drevet scooter. Gøy! Bellona har et Hydrogenprosjekt på gang, sammen med en rekke stolte hjelpere (inklusiv Bertel O. Steen, men det ønsket ikke BOS å fortelle om på bilutstillingen) kjører de forsøk med bildrift på hydrogen. Og sammen med Høyskolen i Buskerud jobber de med Brenselceller, og ut fra det arbeidet skal de nå realisere en brukbar scooter. Jeg aner ikke spesifikasjonene, jeg bare synes det er råttent at de ikke drev med slikt på høyskoler i Norge i min tid (skjønt jeg kan vel ikke akkurat klage). Men om jeg ikke kan fortelle om Buskerud-scooteren kan jeg fortelle om Aprilias. Aprilia har en livlig r&d avdeling som var tidlig ute med å legge el-motorer på tråsykler. Det tok heller ikke lang tid før de fant en passende brenselcelle som de kunne bruke til å mate den lille navmotoren med. Så flyttet de først batteridriften over i en av scooterne sine – det var ikke akkurat nytt, Piaggio hadde gjort akkurat det kommersielt i lang tid allerede. Men tidlig i fjor fant de en passende brenselcelle fra Mojito med en såkalt PEM-membran (Polymer Electrolyte Membran – spør ikke meg, men det er visst bra) som de har klart å pakke inn sammen med tilbehøret i en boks som får plass i kofferten bak passasjersetet. Den veier snaue 5 kg så da betyr ikke den høye plasseringen noe som helst. 3 kW yter denne lille omformeren, og den drives av ren hydrogen. Den oppbevares i en 15 liters tank under et trykk på 300 bar, så det krever litt pumpe å fylle den. Men deretter er alt grønt og gloria med drikkevann ut av eksosen. Ferdig til tur veier for øvrig scooteren 100 kg. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |