Honda med ny hybel
Flere og flere av de nye japanske bilene er utformet som et rom å leve i – men på hjul. Hondas nyeste, Mobilio Spike (hvafforno?? Mobilio Spike???) er et typisk eksempel på en bil der det innvendige er det viktigste. Nå er ikke jeg den typiske kunden, kanskje, for jeg synes boksen ser tøff ut. Beskyttende. Omfavnende. Inkluderende. Og her siterer jeg ikke fra pressemappa. Derimot forteller Hondas eget materiell oss at designet er ment å lede tankene hen til en garasje som er fylt av gamle, kanskje helt unyttige, gjenstander som man er spesielt glad i, eller en gammel verktøykasse der innholdet får større og større affeksjons- og bruksverdi jo mer slitent det blir. Ja vel. Interiørt gir de mange fleksible legg-ned/fold-vekk setemulightene et rom som er fleksiblere enn fleksibelt. Samtidig som forsetene er en hel benk som kan gi ekstra intimitet (!) og det store rommet bak de brede og mørke C-stolpene gir en ekstra grad av privatliv. Glem det. La oss heller slå fast at dette er den tredje bilen i Hondas såkalte Small Max serie, som startet med Fit/Jazz (som for øvrig utstyres med halvannen liters motor hjemme nå, samme som i Spike - den vil nok også finne sin vei til Europa. Dessuten kan den leveres med et svingbart passasjersete – på tide at noen begynner å tenke på oss eldre passasjerer snart), og fortsatte med den forrige boksen som het Mobilio. Bilen er bygget på det som Honda kaller Global Small Platform som blant annet særpreges med en sentral drivstofftank som sikrer et lavt gulv helt bak, og gir mulighet for ganske spesielle sete- og bagasje-konfigurasjoner. Den har en akselavstand på 274 cm og sporvidde på 144 og 146 cm. Utvendige mål er 411 x 170 x 171 cm, kompakt med andre ord, men innvendig blir det enorm plass. Fra gulv til tak er det 139 cm, fra forsetehofte til baksetehofte, med setene i midtstilling, måles det 102 cm, og fra bakdør til baksiden av forseteryggen er det 186 cm. Ta også med at bakdørene sleider både på høyre og venstre side, den ene (venstre i Japan) er sågar motordrevet. A pro pos motor. Selve motoren er den nyutviklede 1,5 liters VTEC maskinen som japanske myndigheter karakteriserer som ELE-motorer (=Excellent Low Emission). 108 hester i denne foreløpig-kun-for-Japan enheten som utvilsomt har enorme utviklingsmuligheter i alle retninger. Den er koblet til den såkalte syv-trinns kassa, som egentlig er en CVT, men hvor det er lagt inn 7 ”kunstige” faste trinn. Heldigvis kan Multimatic S, som de kaller innretningen, også kommanderes til å oppføre seg som en CVT, så slipper man å tenke på skifting i det hele tatt. Slik Honda måler kan ca. 90 prosent av bilen resirkuleres, og slik for eksempel NCAP måler er den stapp full av avanserte sikkerhetsinnretninger. Deres G-CON, et konstruksjonsprinsipp der man forsøker å kontrollere G-kreftene ved en konstruksjon, er selvfølgelig brukt i oppbyggingen av denne også, masse innvendige aktive hjelpemidler – dessuten har Honda lagt til enda flere elementer i utformingen av fotgjengervennligere innretninger – hvis man kan kalle det det. Det er ikke slik at jeg lengter etter å bli påkjørt, men dersom det skulle skje, håper jeg det blir av en moderne Honda. De er for tiden verdensmestre i å gjøre skadene minst mulige. Og kast et blikk på karosseriformen en gang til. Du kan like godt vende deg til den, slikt vil det bli mye mer av. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |