GM-spøkelse møter Tiger Woods
Akkurat denne videoen håper jeg å få inn over nettet. GM reklamefolk gjør et Charles Dickens og henter frem spøkelset av den gamle designhøvdingen Harley Earl som vil love Tiger Woods store ting. I The Cristman Carol hentet Charles Dickens fem sine gamle spøkelser. En ny reklamefilm for Buick gjør GM akkurat det samme. ”En gang for lenge, lenge siden designet jeg biler som satte standard for en hel generasjon Amerikansk stil” forteller en tåkete, men åpenbart meget elegant, nesten litt overveldende, tofargede sko, press som om han skulle oppfunnet den, sølvgrå vest, fedora – hele pakken – spilt av veteranen John Diehl. I alle fem videoene er det Tiger Woods han henvender seg til, Woods er Buicks fremste figur i USA. ”Mitt navn er Harley Earl, og jeg har kommet tilbake for å tegne en fantastisk bil til deg”, avslutter han før han forsvinner foran øynene på Tiger. Bare det forteller hvor dristig den nye kampanjen egentlig er. Det er ikke mer enn tretten av oss, i hvert fall ikke flere enn 13 potensielle Buick-kunder, som vet hvem Harley Earl er. Men det er ikke viktig. Det viktige er, sier de ansvarlige, at målgruppen oppfatter at Buick fremdeles står for de samme kvaliteter, luksus, komfort, krefter, som sørget for at merket var på topp for en del tiår siden. Det er garantert ikke noe lavbudsjett bak denne satsingen. De fem videoene produseres av Tony Scott ("Top Gun" og "Crimson Tide") og skal suppleres med 12 siders magasin-ilegg pluss at Buick får et helt nytt slagord. ”The Spirit of American Style” skal Buick bli nå. Det betyr at ”It’s All Good” bare varte halvannet år. Selv om et av formålene fremdeles er å få yngre kunder til Buick (dagens snittalder på kunden er 62!) viste det seg at ”It’s All Good” er et uttrykk bare tenåringer bruker og da betyr det noe helt annet. Så ved hjelp av Tiger Woods, spøkelset, Rainier - sportsbilen neste høst - og en spennende ny modell hvert år de kommende fire, skal Buick friske opp imaget sitt. ”Buick var biler folk higet etter, uansett om de hadde råd til dem eller ei”, sa Buicks reklamesjef da han fortalte om den nye kampanjen. ”Men et eller annet sted underveis mistet vi det verdifulle ”må-ha” imaget”. Det ser man på tallene også. For vel femten år siden var Buick oppe i nesten en million solgte biler. Nå er de på vei mot under 400.000. Noe må åpenbart gjøres for å redde 100-åringen. Det er mer enn nok at Oldsmobile må dø. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |